MarktPlaza

Porsche 911 - 930 3.3 Turbo Coupé

338x bekeken
4 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Niet van toepassing
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Modelreeks: jul 1977 - jul 1978
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Vooras: Bandenprofiel links: 8 mm; Bandenprofiel rechts: 8 mm
Achteras: Bandenprofiel links: 8 mm; Bandenprofiel rechts: 8 mm
Acceleratie (0-100): 5,4 s
Topsnelheid: 260 km/u
Interieurkleur: Zwart
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Algemene staat: zeer goed
Aantal sleutels: 2
Garantie: Het is uiteraard mogelijk om een garantie af te sluiten op deze bijzondere auto. Ik informeer u graag over de mogelijkheden.
Motorrijtuigenbelasting: geen
Onderhoudshistorie: Volledige onderhoudshistorie aanwezig
## Aanvullende opties en accessoires
- Elektrische ramen voor
- 12Volt aansluiting
- Achterspoiler
- Armsteun achter
- Audio-installatie
- Mistlampen voor
- Niet in gerookt
- Open dak
- Reservewiel
- Sperdifferentieel
- Sportonderstel
- Sport uitlaat
- Stuur verstelbaar
- Uitlaat sierstuk
- Zomerbanden
Verwacht deze prachtige Porsche 911 Turbo 930 3.3. De auto wordt op dit moment geheel overgespoten in de matching colour.
De bijnaam “widowmaker” associëren met iets onweerstaanbaars, lijkt een “mission impossible”. Niet als je Porsche 911 Turbo heet, type 930. Want wat is hij benijdenswaardig, deze feilloos onderhouden 3.3 Turbo inclusief matching numbers! Een legende, waarvan de handen behalve spontaan beginnen te jeuken, ook lichtelijk gaan trillen. Want tsja, die bijnaam…
Design
Wat ervoor nodig is om zo’n naam op te bouwen? Om te beginnen angstaanjagend lekkere looks. De 930 Turbo is opvallend gezet, met zijn extreem uitgeklopte wielkasten annex heupen. Die geweldig grote “tea tray” achterspoiler (een opgehoogde “whale tail” na plaatsing intercooler) doet natuurlijk ook een hoop, en is onlosmakelijk verbonden met de geblazen Duitser.
Het contrast met het standaard ranke 911-profiel, maakt de meest explosieve uitvoering van de iconische “Elfer” des te begeerlijker. En de 1e eigenaar had nog wel zo zijn best gedaan om dit alles discreet te verpakken in ingetogen grijs, inclusief zwart (origineel!) lederen binnenwerk. Sorry, niet gelukt. Dat blijkt dus wél een “mission impossible”.
Historie
Oorspronkelijk werd de auto in 1979 gekocht in Bonn. De ultieme 70s supercar bleef zijn vaderland lange tijd trouw; hier werd het gros van de kilometers verreden. Daarna leek Frankrijk het beloofde land, maar dat huwelijk strandde vroegtijdig. In 2005 vond de widowmaker een nieuw onderkomen in Nederland. Bij de 3e en (tot nu toe) laatste eigenaar heeft de Turbo duidelijk meer rust gevonden: in de afgelopen 16 jaar is er slechts 7.000 kilometer aan de eerdere 140.000 toegevoegd. Een betrouwbare Porsche specialist voerde onlangs nog het onderhoud uit. Uit angst dat de bloedstollende 911 wellicht zijn bijnaam eer aan zou doen…?
Techniek
Aan de motor zal het niet hebben gelegen. Of juist wel… Feit is dat 300 pk’s loslaten op de achterwielen van een auto waarbij het zwaartepunt letterlijk achterin ligt, vragen is om problemen. Dit i.c.m. de korte wielbasis, maakt dat zelfs de geoefende bestuurder zijn of haar handen vol heeft aan deze razendsnelle Porsche. De Turbo heeft een oversturend karakter; “loos tail” noemen ze dat in mooi Engels. Een kwispelkontje in plat Hollands.
Porsche bleek niet gevoelig voor de reputatie van de widowmaker. In 1978 groeide de inhoud van 3 naar 3,3 liter in de 6-cilinder-boxer. Het vermogen en koppel (432 Nm) groeiden mee, mede dankzij de toepassing van een air-to-air intercooler. 0-100 km/h binnen 5,4 seconden en een topsnelheid van 260 km/h is nog steeds indrukwekkend te noemen. Maar het is de handling die je pas écht de stuipen op het lijf jaagt. Dus mocht u het tijdens een proefrit op de heupen krijgen, dan bent u hierbij alvast gewaarschuwd…
Algemeen
Aandachtspunten: geen bekend
Inruil: bespreekbaar
Keuring: elke keuring en/ of test toegestaan
Heeft deze auto uw interesse gewekt? Ik nodig u uit om haar snel te komen bewonderen in het mooie Cruquius. Ik zorg dat de auto klaar staat voor bezichtiging en eventueel een proefrit om nooit meer te vergeten.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met mij op! Ik ben telefonisch te bereiken op +316 14 67 25 94 of per email via: jeroen@vehikel.com
// IK WERK OP AFSPRAAK. BELT U EVEN VOORDAT U KOMT? //
Met hartelijke groet,
Jeroen Gilles
Vehikel.com