Rover 100 - 114 GTi MPi - NAP 148.000 km
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Voorwielaandrijving
GVW: 1.310 kg
Afmetingen (LxBxH): 422 x 168 x 140 cm
Wielbasis: 227 cm
Acceleratie (0-100): 9,5 s
Topsnelheid: 190 km/u
Bekleding: Velours
Interieurkleur: Donkergrijs
Aantal sleutels: 1
Motorrijtuigenbelasting: € 74 - 82 per kwartaal
## Aanvullende opties en accessoires
- Centrale portievergrendeling
- Lichtmetalen velgen 14"
- Metallic lak
- Radio cassette-speler
- Sportuitlaat
- Toerenteller
- Vloermatten velours
Net terug van de restaurateur en daarom nog geen hele uitgebreide fotorapportage.
De Rover 114 GTi 16V MPi is een auto die je tegenwoordig nauwelijks meer ziet, maar waarover wel heel veel te vertellen valt. Hij kent een hele interessante geschiedenis op de weg, in de rallysport en op het circuit.
Deze Rover is een sterk herziene versie van de auto die in 1981 werd geïntroduceerd als Austin Metro. De Metro was de opvolger van de zeer succesvolle Mini.
De standaard Metro 1000 had destijds een 1.0-liter motor met 44pk. Er was ook een vlottere variant; de Metro 1.3 S met 63pk.
In 1983 besloot Austin ook sportieve versies van de Metro te gaan verkopen met sterkere motoren en aanpassingen aan het onderstel en de stuurinrichting. Omdat Austin niet bekend stond als producent van sportieve auto's, blies moerderconcern British Leyland de merknaam MG weer nieuw leven in. De sportieve versies kregen daarom de naam MG Metro.
Om het imago van de Metro in Nederland een boost te geven werd in de periode 1983/1984/1985 de Austin Metro Cup georganiseerd. Er werd op Zandvoort gereden in Metro's met 86-90pk sterke motoren. Onder andere Jip Coronel (broer van) was in deze raceklasse actief.
In 1985 werd de MG Metro Turbo met 90pk geïntroduceerd. Dit viel samen met de introductie van de group B rally Metro 6R4 met een atmosferische 410pk sterke 3.0-liter V6. In 1986 werd de goup B rallyklasse verboden. De overgebleven onderdelen en motoren werden verkocht aan Tom Walkingshaw racing, die turbo's toevoegde aan de motoren om ze later te kunnen plaatsen in de Jaguar XJ220.
In 1990 trok British Leyland de stekker uit de merknaam Austin. De Metro werd sterk herzien en voorzien van nieuwe motoren. De naam Metro verdween en de auto ging voortaan door het leven als Rover 100.
De MG Metro 1300 werd vervangen door de Rover 114 Gta. Deze was uitgevoerd met singlepoint injectie, 8 kleppen en leverde met 75pk waarmee hij 5pk extra kreeg ten opzichte van zijn voorganger.
De MG Metro Turbo werd vervangen door de Rover 114 GTi 16V. Dit was in de basis dezelfde motor als bij de 114 Gta, maar dan met 16-kleppen waardoor hij 90pk leverde.
In 1991 kreeg de 114 GTi MultiPoint Injectie en daarmee 103pk. Dit klinkt tegenwoordig als weinig, maar ten opzichte van de eerste standaard Metro was het bijna 2,5 keer zoveel! Aangezien deze GTi 16V MPi nog steeds maar 859kg woog, was het op binnenwegen echt een vlotte auto.
De Rover 114 GTi 16V MPi was ook succesvol in de racerij. In 1993/1994/1995 werd Toon van de Haterd met een Rover 114 GTi Nederlands Kampioen Productiewagens tot 1400cc.
Het team van Rover Nederland stond onder leiding van Cor Euser en de Rovers werden onder meer bestuurd door de Duncan Huisman en Tom en Tim Coronel. In deze jaren versloegen zij onder andere de Suzuki Swift GTI van Egbert Top en de Citroën AX GTI van Sandra van der Sloot.
Rijden met deze 114 GTi is echt een feestje. Hij is uiteraard vlot, maar het is vooral de snelheidsbeleving die het zo leuk maakt. Alles lijkt veel harder te gaan dan het daadwerkelijk gaat, waardoor je toch het gevoel hebt flink door te rijden zonder echt rijbewijsgevaarlijke snelheden te rijden.
Deze kleine Rover is uniek en inmiddels erg zeldzaam. Op dit moment rijden er nog maar 7 Rover's 114 GTi 16V MPi in Nederland. Daarvan zijn er 3 van voor de facelift. De andere 4 zijn dus van dit laatste type uit 1994 en in de ultieme uitvoering met 16-kleppen en Multi Point Injectie. De kans is groot dat dit daarvan het exemplaar is met de laagste kilometerstand en in de beste staat.
Standaard stond de auto op 13 inch lichtmetalen velgen en bijpassende banden. Deze GTi is echter uitgevoerd met de speciale 14 inch wielen waarmee ook de raceauto’s werden uitgevoerd die meededen aan het Nederlands Kampioenschap Productiewagens tot 1400cc. Niet alleen staat het mooier, maar het laat ook bredere banden toe en dat resulteert in een betere wegligging. Daarnaast is hij uitgevoerd met een RVS uitlaat met een mooie donkere brom. Tijdens het rijden lijkt de sound daardoor op het mooie geluid van een MG B.
Het betreft hier een origineel Nederlandse auto die eind 1994 voor het eerst op kenteken is gezet. Hij is uitgevoerd in de toepasselijke kleur British Racing Green. De kilometerstand is aantoonbaar met NAP en met ongeveer 150.000 extreem laag voor een 25 jaar oude auto. Het komt neer op ca 6.000 km per jaar.
Deze Rover is helemaal vrij van roest en alles functioneert zoals het hoort. Plaatwerkdelen waarop krassen zaten zijn opnieuw gespoten en het interieur is helemaal netjes. Al het noodzakelijke onderhoud is uitgevoerd en hij staat op 4 fonkelnieuwe Goodyear banden. Alles bij elkaar is er enkele duizenden euro's uitgegeven om de auto verkoopklaar te maken en daarmee 1 van de beste auto's van dit type. Het is in Engeland een iconische auto, maar met het stuur links zijn ze echt uniek.
Een complete fotorapportage volgt op termijn. Inruil is beperkt mogelijk.
Bezichtiging uitsluitend op afspraak. Neem contact op per mail of telefoon voor het inplannen van uw bezichtiging en proefrit. Meer details via www.AlmostClassicCars.nl
You can mail us in English.
Vous pouvez nous envoyer un mail en français.
Sie können uns auf Deutsch mailen.