Peugeot 205 - 1.9 GTI - NAP stuurbekrachtiging en ABS
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Voorwielaandrijving
GVW: 1.300 kg
Afmetingen (LxBxH): 371 x 159 x 135 cm
Wielbasis: 242 cm
Acceleratie (0-100): 8,5 s
Topsnelheid: 202 km/u
Bekleding: Leder/stof
Interieurkleur: Groen
Aantal sleutels: 1
Motorrijtuigenbelasting: € 73 - 81 per kwartaal
## Aanvullende opties en accessoires
- Achterbank in delen neerklapbaar
- Achterbank in delen neerklapbaar.
- Achterruitwisser
- Buitenspiegels van binnenuit verstelbaar
- Centrale portievergrendeling
- Elektrische ramen voor
- Lichtmetalen velgen 15"
- Metallic lak
- Oliedrukmeter
- Olietemperatuurmeter
- Radio cassette-speler
- Schuifdak
- Sportstuur
- Sproeier
- Toerenteller
- Vloermatten velours
In 1991 introduceerde Peugeot een drietal nieuwe kleuren en uitvoeringen voor de 205 GTI; de Griffe, Miami Blue en Sorento Vert. Op basis van RDW-gegevens zijn er in Nederland op dit moment nog 22 groene Peugeots 205 GTI 1.9 uit 1991 met een geldige APK. Daarvan zijn er 7 uitgevoerd als "Griffe" en de andere 15 zijn uitgevoerd als "Sorento Vert" met groene lak en groene bekleding.
Ter indicatie; er bevinden zich in Nederland op dit moment nog 31 Ferrari's uit 1991 met een geldige APK. De kans dat je onderweg een Testarossa, 348 of F40 tegenkomt is dus tweemaal zo hoog als dat je een 205 GTI 1.9 Sorento uit hetzelfde bouwjaar tegenkomt. Het is dus best een zeldzame auto.
Historie
Bijzonder is dat dit een origineel Nederlands geleverde 205 GTI Vert Sorento is. Hij werd geleverd op 27-02-1991 aan zijn eerste eigenaresse. Hoewel dat nu ongeloofwaardig klinkt, was de eerste eigenaresse een “oud dametje”. Deze dame op leeftijd wist wel wat ze wilde en bestelde de duurste 205 GTI en dat was destijds wat de Mini Cooper S nu is: een hele snelle luxe auto. Ze koos voor de 1.9-versie met als extra’s het schuifdak, stuurbekrachtiging en ABS. Deze extra’s kwamen bovenop de luxe die de GTI uitvoering al van zichzelf had: centrale portiervergrendeling, elektrische ramen, sportstoelen, sportstuur, olietemperatuur- en oliedrukmeter en toerenteller.
De auto werd in 2003 van eigenaar gewisseld, maar bleef binnen de familie. Pas in 2009 kwam er een nieuwe eigenaar buiten de familie. Van hem kocht ik in januari 2018 deze 205 GTI met hele mooie historie en gewilde opties, om hem te gaan restaureren. De kilometerstand met NAP bedraagt nog maar 155.517 km en dat is ook erg laag voor een origineel Nederlandse auto. Kortom, dit is een hele mooie basis voor een restauratie die zelfs nog is voorzien van de originele mattenset en radio-cassettespeler.
Restauratie
Helaas is het nog niet gekomen van een restauratie. Ik heb heel veel auto’s laten restaureren in de afgelopen anderhalf jaar en heb momenteel geen budget voor nog een restauratie. Om die reden gun ik een ander de mogelijkheid om deze 205 aan te gaan pakken.
Aan het interieur hoeft bijna niets te worden gedaan. De bijrijdersstoel is als nieuw en de bestuurdersstoel verdient een nieuwe vulling in de zijwang aan de instapzijde. Het leer is nog prachtig en de stof onbeschadigd. De originele vloermatten zijn nog niet versleten en zullen een keer gereinigd moeten worden.
De techniek moet wakker gemaakt worden uit een winterslaap. Deze 205 staat al enkele jaren stil, dus nieuwe vloeistoffen, filters, riemen en een accu zijn nodig om hem weer tot leven te wekken. Zodra hij weer tot leven is gewekt, zal een nadere inspectie moeten uitwijzen welke onderdelen nog meer aan vervanging toe zijn. De banden zijn in ieder geval aan vervanging toe wegens uitdroging.
Het grootste deel van het budget zal vermoedelijk worden besteed om de buitenzijde cosmetisch weer in topstaat brengen. Het is geen slechte verrotte auto, maar hij is wel bijna 30 jaar oud. Op enkele van de gebruikelijke plekken zit er wat roestvorming zoals bij de meeste ongerestaureerde GTI’s (dorpels achterschermen en binnenzijde wielkast). Bovendien zitten er op het dak en in de motorkap kleine deukjes als gevolg van hagelschade. Hij hoeft niet geheel opnieuw te worden gespoten, maar ik denk dat het slim is om wel te doen. Dan ontstaat er na restauratie namelijk een zeer waardevolle 205 GTI Vert Sorento. Ik schat de verkoopwaarde na restauratie in op een bedrag tussen de 17.500 - 19.000 euro. De taxatie / vervangingswaarde zal dan vermoedelijk rond de 20.000 euro liggen. Deze inschatting is gebaseerd op meerdere verkochte 205 GTI’s in topstaat.
Wiens handen jeuken en gaat er graag aan de slag om deze 205 GTI weer in topstaat te brengen?
Breng een bod uit op deze Peugeot 205 GTI. De genoemde prijs is inclusief aflevering op een door de koper aan te geven adres binnen Nederland.
Bezichtiging uitsluitend op afspraak. Neem contact op per mail of telefoon voor het inplannen van uw bezichtiging en proefrit. Meer details via www.AlmostClassicCars.nl
You can mail us in English.
Vous pouvez nous envoyer un mail en français.
Sie können uns auf Deutsch mailen.