Peugeot 206 - 2.0-16V GTI - 93.000 km NAP - topstaat
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Voorwielaandrijving
GVW: 1.560 kg
Afmetingen (LxBxH): 382 x 165 x 143 cm
Wielbasis: 244 cm
Acceleratie (0-100): 8,3 s
Topsnelheid: 210 km/u
Interieurkleur: Zwart
Gemiddeld brandstofverbruik: 7,7 l/100km (1 op 13,0)
Brandstofverbruik in de stad: 10,7 l/100km (1 op 9,3)
Brandstofverbruik op de snelweg: 6,1 l/100km (1 op 16,4)
CO2 uitstoot: 185 g/km
Emissieklasse: Euro3
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal sleutels: 2 (1 handzender)
Motorrijtuigenbelasting: € 96 - 107 per kwartaal
## Aanvullende opties en accessoires
- Achterbank in delen neerklapbaar
- Afneembare trekhaak
- Airbag passagier
- Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Elektrische ramen voor
- Halogeen mistlampen
- Hoofdsteunen voor
- Lederen stuurwiel
- Lichtmetalen velgen 16"
- Metallic lak
- Olietemperatuurmeter
- Sportstuur
- Stuur verstelbaar
- Toerenteller
Eind jaren ’90 was de autopers in rep en roer; er kwam eindelijk een opvolger van de roemruchte Peugeot 205 GTI. Deze leek gemaakt volgens hetzelfde recept als de 205 GTI 1.9; pak een kleine auto en stop daar de motor in van één van de grotere modellen. Waar de 205 GTI de motor van de Peugeot 405 kreeg, was dat bij de 206 GTI de motor uit diens opvolger 406. Het werd een 2.0 liter grote viercilinder met 138pk en 190 Nm. Hiermee ging hij van 0-100 in 8,3 seconden en dat was fractioneel sneller dan de 205 GTI met katalysator, die er 8,5 seconden voor nodig had.
Het karakter van de auto was echter wel anders. Nog steeds kon je ermee gooien en smijten, maar de auto was ook nog erg fijn als het wat rustiger ging. Peugeot had gezorgd voor een hele goede afstemming van het onderstel, waardoor dit zowel messcherp als relatief comfortabel was. Bovendien was de auto voorzien van een luxe interieur met lekker zittende sportstoelen die waren bekleed met leer en alcantara. Zaken als climate control en een lichtsensor waren al mogelijk, terwijl dit voor veel auto’s in die tijd nog niet beschikbaar was. Hot hatch 2.0 dus.
Als je de autobladen uit eind jaren ’90 er op naleest, kun je zien dat de 206 GTI werd gezien als dé hot hatch in zijn segment. Weliswaar luxer en minder listig dan de 205 GTI, maar nog steeds erg capabel.
In de rallysport werd dat ook snel duidelijk. Waar de 205 T16 midden jaren ’80 zowel tweevoudig wereldkampioen rally’s werd als Dakar won, werd de 206 WRC vlak na de millenniumwissel zelfs drievoudig wereldkampioen rally’s (met onder andere geweldenaar Marcus Grönholm achter het stuur).
Zelfs nu recent - in 2017 - is een nieuwe cup gestart in het DNRT, speciaal voor de Peugeot 206 GTI. Het is namelijk een zeer geschikte auto om mee te racen, met een goed onderstel en een bulletproof motor.
Daardoor kun je wel verwachten dat er steeds meer goede 206 GTI’s uit het straatbeeld gaan verdwijnen en dan is het interessant om een 206 GTI met lage kilometerstand te hebben. Kijk maar wat je tegenwoordig voor een 10 jaar oudere 205 GTI in goede staat betaalt. Dat is al snel 2 tot 3 keer zoveel.
Wist je dat een 206 GTI in Frankrijk 206 S16 heet? Dat is hun benaming voor 16V (Valves), want het staat voor Soupapes-16, dus 16 kleppen, ofwel 4 kleppen per cilinder.
Nog een weetje; eind jaren ’90 vond men dat hot hatches en GTI’s er vooral niet te overdreven uit moesten zien. Daarom geen wilde bodykits op de 206 en dus zijn de meeste aanpassingen en versterkingen onzichtbaar. Wel zijn er hele subtiele aanpassingen die in eerste instantie niet opvallen. De voorste spatschermen zijn een stuk breder dan bij een reguliere 206 en ook de voor- en achterbumper zijn anders ontworpen. De 16 inch Ouragan velgen met brede banden springen uiteraard wel in het oog.
Over trendzetters gesproken; in de jaren na introductie van de 206 GTI vonden veel jongelui de racy tankdop zo interessant, dat veel andere auto’s ook werden voorzien van zo’n tankdop, al dan niet in stickervorm… Bij de 206 GTI is hij echt van aluminium, net als de pookknop overigens. In het interieur is goed te zien dat het hier om het topmodel gaat; leren sportstuur, sportieve pedalen, een olietemperatuur meter en witte wijzerplaten. Zo hoort een sportieve auto er van binnen uit te zien.
Dan kom ik bij het exemplaar dat ik te koop aanbied. Het betreft een origineel Nederlandse auto met ca 93.000 km op de teller. Het is een late Phase 1 uit 2001.
Ik ben zelf de vierde eigenaar. De eerste eigenaar heeft de auto gehad van 2001-2004. De tweede eigenaar van 2004-2015. De derde eigenaar van 2015-2016 en ikzelf van 2016-heden. Inmiddels staat hij op naam van mijn bedrijf.
De zilvergrijze lak (net als in de folder) staat hem erg goed, evenals het smaakvolle interieur met zwart leer en grijs alcantara. Hij is voorzien van vrijwel alle beschikbare opties behalve een schuifdak. Bovendien heeft hij een afneembare trekhaak. Dus mocht je willen gaan mountainbiken in de Ardennen, dan kan de fietsendrager achterop. Desgewenst kan ik de trekhaak er ook af laten halen.
Hij staat op 4 goede Michelin Pilot Sport 3 banden en is bij ca 89.700 km voorzien van een nieuwe koppeling, onderhoudsbeurt en APK. Ook heb ik een originele Peugeot radio laten plaatsen. Alles is uitgevoerd door een absolute Peugeot specialist die voorheen in Frankrijk heeft gesleuteld aan de 206 Cup auto’s voor Peugeot Sport. De auto heeft geen mankementen en volgens het onderhoudsschema is er pas over 27.000 km weer onderhoud nodig.
Er is een film gemaakt over deze 206 GTI. De film is tzt te zien via het kanaal “Soon to be Classics”. Wil je de mogelijkheid krijgen om nu deze bijzondere 206 aan te schaffen? Neem dan contact met me op.
Bezichtiging uitsluitend op afspraak. Neem contact op per mail of telefoon voor het inplannen van uw bezichtiging en proefrit. Meer details via www.AlmostClassicCars.nl
You can mail us in English.
Vous pouvez nous envoyer un mail en français.
Sie können uns auf Deutsch mailen.