MarktPlaza

INTERGARD B.V. TUINARTIKELEN

Natuur en milieu

Milieuvriendelijke tuinafscheidingen Een 'tikkie terug' kan tegenwoordig ook in de tuin gerealiseerd worden met milieuvriendelijke tuinafscheidingen. Zo zijn er tuinschermen van bamboestokken, hazelaar, boomschors, heide, wilgentenen of kastanjehout die een volwaardig alternatief zijn voor de huidige geïmpregneerde en hardhouten tuinschermen. Intergard B.V. is leverancier van dergelijke milieuvriendelijke ecologische tuinafscheidingen die gemaakt worden van snelgroeiende gewassen die jaarlijks gemaaid of gesnoeid worden. De produkten zijn erkend door door milieuorganisaties zoals Greenpeace en Stichting Natuur & Milieu. Minister Cramer van het VROM beveelt het gebruik van deze tuinafscheidingen aan: "Het idee om van snelgroeiende gewassen produkten te ontwikkelen spreekt mij erg aan. Het getuigt van een innovatieve manier van denken en een visie op duurzaamheid die nodig is om de strijd tegen de ontbossing aan te gaan." Unieke voordelen voor mens en milieu Geen schadelijke verduurzaming/conservering nodig. Geen boskap nodig. De tuinafscheidingen worden gemaakt van snelgroeiende gewassen die jaarlijks gemaaid of gesnoeid worden als gevolg van natuurbeheer. Goedkoop en milieuvriendelijk. Mogelijkheid tot plaatsing als zelfstandig erfafscheiding of tegen bestaande tuinafscheidingen. De natuur is dichterbij doordat dieren en insecten weer meer in de tuin te zien zijn. Goed alternatief voor toenemende houtschaarste. Onderscheidend t.o.v. het huidige aanbod van tuinschermen. Meer informatie over milieuvriendelijke tuinafscheidingen? Kijk op intergard.nl Aan het bestuur en alle leden van Milieudefensie, Geacht bestuur en leden, Om de hieronder beschreven redenen en de redenen in de volgende aan- en doorkliks ( zie http://www.sdnl.nl/ed-nijpels-en-zijn-verzwegen-tweede-agenda.htm ) zeg ik mijn lidmaatschap bij Milieudefensie met onmiddellijke ingang op. Dit omdat ik hierover bij Milieudefensie al 14 jaar lang voor niets de klok heb geluid ( zie: o.a. http://www.sdnl.nl/mil-def4.htm ) en Milieudensie met hun acties (als zandzakken actie, actie behoud regenwouden, etc ) feitelijk hebben geholpen met de vergiftiging van geheel Nederland met kankerverwekkende stoffen ( zie http://www.biomassa.polie.nl/Pamela_Hemelrijk/pamela_hemelrijk_ad_van_rooij.htm en http://www.sdnl.nl/ad-van-rooij-telegraaf.htm ). Als gevolg daarvan zullen binnen 40 jaar miljoenen Nederlanders erg ziek zijn totdat na een lange lijdensweg de vreselijke (kanker)dood erop volgt. Mede als gevolg daarvan heeft Nederland kunnen uitgroeien tot het centrum van de georganiseerde Wereld- Milieumaffia, lees hieronder: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wat is er in werkelijkheid aan de hand? Het is allemaal begonnen in het kabinet Lubbers III. Wim Kok was toen minister van financiën en Jan Pronk minister van ontwikkelingssamenwerking. Deze twee ministers waren toentertijd op de hoogte van het feit dat de Bestrijdingsmiddelenwet ernstige tekortkomingen kenden, te weten: deze wet houdt bij de toelating van een bestrijdingsmiddel geen rekening met de niet werkzame chemische stoffen en de milieu- en gezondheidsgevolgen, van zowel de werkzame als de niet werkzame chemische stoffen, wanneer die in de afvalfase zijn beland.1,2) Met deze tekortkomingen in de Bestrijdingsmiddelenwet kan dus elk soort gevaarlijk afval worden omgezet tot het product 'bestrijdingsmiddel' om het vervolgens duur te verkopen en op een ongecontroleerde wijze, al dan niet via tijdelijke producten, in water, bodem en lucht te dumpen. De metaalindustrie en ertssmelterijen hebben deze tekortkomingen in de Bestrijdingsmiddelenwet optimaal benut. Hoogproblematisch gevaarlijk afval, vol met zwarte lijststoffen als arseenzuur en chroomtrioxide, hebben ze op deze wijze weten om te zetten tot het product 'bestrijdingsmiddel'. Geen duizenden euro's per ton meer betalen voor eeuwige opslag, maar verkopen voor zo'n vijf euro per kilogram moet de gedachte geweest zijn. Daarbij moet tevens gedacht zijn; ons kan niets gebeuren, de minister van VROM is toch verantwoordelijk voor die tekortkomingen in de Bestrijdingsmiddelenwet en dus voor alle daaruit voortvloeiende milieu- en gezondheidsschade.1,2) Met deze achtergrondkennis heeft Kabinet Lubbers III onder leiding van voormalig milieuminister Alders in mei 1992 de circulaire betreffende werkprogramma milieumaatregelen bij houtimpregneerbedrijven vastgesteld. Overeenkomstig deze circulaire moesten betrokken besturen van de gemeenten van de minister van VROM aan de houtimpregneerbedrijven milieuvergunningen afgegeven die geen rekening houden met de gebruiks- en afvalfase van het geïmpregneerde hout 3). Met deze wetenschap heeft Kabinet Lubbers III in juni 1992 het Rio de Janeiro protocol tot stand gebracht en ondertekend. Onder de dekmantel van 'behoud van de regenwouden' heeft voormalig minister Alders verduurzaamd hout als geschikt alternatief aangeprezen. Milieuorganisaties, waaronder Vereniging Milieudefensie, volgden Alders daarin blindelings. Landelijke milieucampagnes, en de enorme publiciteit hierover, hebben in Nederland geleid tot een werkelijke rage. Deze campagnes stimuleerden enorm de aanschaf en het gebruik van geïmpregneerd hout door de consument. Coniferen, beukenhagen, lustrums werden veelal gerooid en nauwelijks nog gebruikt als erfafscheiding. Geïmpregneerd hout kwam daarvoor in de plaats. Tegels en klinkers in de tuin werden vervangen door tegels van geïmpregneerd hout. Zelfs kinderspeeltoestellen, picknicktafels, vlonders, beschoeiingen, huizen en gehele woonwijken werden gebouwd van geïmpregneerd hout. Dat hiermee onze regenwouden werden behouden heb ik nooit begrepen en is ook nooit aangetoond. Wel is het zo dat de metaalindustrie en ertssmelterijen op deze wijze haar levensgevaarlijk afval, dat met de best bestaande techniek uit het milieu moet worden geweerd, jaarlijks met miljoenen kilogrammen in het milieu hebben kunnen dumpen 4,5,6). Onder de dekmantel van 'komo-keur' heeft onze minister van VROM in de vorm van milieusubsidie daarvoor zelfs miljoenen guldens aan gemeenschapsgeld uitgegeven 7). Dit al jarenlang voortdurende en door de overheid gedoogde proces heeft intussen al ons sloophout en RWZI-slib sterk vergiftigd met betreffende levensgevaarlijke afval van de metaalindustrie en ertssmelterijen. De minister van VROM is verantwoordelijk en aansprakelijk voor een niet meer te betalen milieu- en gezondheidsschade als gevolg daarvan 1,2). Voormalig minister-president Kok en voormalig milieuminister Pronk moeten gedacht hebben; we kunnen deze truc nog wel een keer uithalen maar nu met 'groene stroom'. Onder de dekmantel van 'CO2 reductie' noemen wij dit sterk vergiftigde sloophout en RWZI-slib 'biomassa' voor de opwekking van 'groene stroom'. Onder leiding van milieuminister Pronk is het Kyoto-protocol tot stand gebracht en ondertekend. Wij zorgen er vervolgens voor dat milieuorganisaties, als Vereniging Milieudefensie, weer landelijke campagnes gaan voeren. Deze landelijke campagnes, en de enorme publiciteit erover, heeft in Nederland wederom geleid tot een werkelijke rage. Iedereen moet groene stroom inkopen anders ben je verdacht. Met groencertificaten wordt gevaarlijk afval omgetoverd tot biomassa 8,9). In werkelijkheid worden jaarlijks miljoenen kilogrammen levensgevaarlijke zware metalen, als arseen en chroom VI, in sloophout en RWZI-slib verder verspreidt via uitstoot naar de lucht vanuit de kolengestookte elektriciteitscentrales en via het vrijkomende vliegas in de cement, beton, asfalt en stenen. Dit omdat men zware metalen niet kan verbranden. Onder de dekmantel van 'CO2 reductie' wordt ook hier weer door onze minister van VROM miljoenen guldens aan gemeenschapgeld uitgegeven in de vorm van terugbetaling REB-belasting en MEP-subsidie. Een dergelijk samengaan van de overheid met bedrijven wordt collusie genoemd 10, 11). Het overtreden van Europese wet en regelgeving door de overheid (VROM) wordt met de Pikmeer jurisprudentie van de Hoge Raad gedoogd, afgedekt en daarmee gestimuleerd 12,13,14,16). Met het doen van onderzoek naar het wegstoppen van levensgevaarlijke afvalstoffen (alle soorten vliegassen, jarosiet, residuen, emulsies e.d.) in stenen (green bricks) begint het verhaal Kahlman. Om de hierboven genoemde redenen moest dit in het diepste geheim plaatsvinden en werd dit door VROM gesubsidieerd 15). Ecologisch Kennis Centrum B.V. Ing A.M.L. van Rooij Bijlage: 1) Brief van 2 september 1996, kenmerk GZB/C&O/963400, van staatssecretaris Erica Terpstra van VWS (2 pagina’s). 2) Brief van 10 april 1996, nummer: 96/1807 HPK/HPK, van prof. dr. J.S.M. Boleij van de CTB (5 pagina’s). 3) Voorbrief, blz. 1 en 12 uit de circulaire betreffende milieumaatregelen bij houtimpregneerbedrijven d.d. mei 1992 van minister J.G.M. Alders van VROM aan betrokken besturen van de gemeente (3 pagina’s). 4) Artikel “Vergiftigd door onze overheid” uit het dagblad De Limburger d.d. 28 augustus 2004 (1 pagina). 5) Artikel “Aan die 13 miljoen kilogram arsenicum en die 30 miljoen kilogram chroom VI kan het niet gelegen hebben” d.d. 19 maart 2004 van Pamela Hemelrijk (8 pagina’s). 6) Het artikel “Giftig gevecht om bewerkt hout” uit de Telegraaf van 28 augustus 2004 (2 pagina’s, A3). 7) Een 3-tal pagina’s uit de brochure “milieuvriendelijk verbouwen? Subsidie duurzaam bouwen” van het ministerie van VROM (3 pagina’s). 8) Het artikel “Brinkhorst maakt afvalput van Nederland” uit Katholiek Nieuwsblad van 4 juli 2003 (1 pagina, A3). 9) Het artikel “Groene subsidie voor vuile stroom / Groene stroom, gouden subsidies” uit het Brabants Dagblad van 4 juli 2003 (2 pagina’s, A3). 10) Brief d.d. 21 juni 1993, kenmerk A-22-89 FB/am, van criminoloog prof. F/ Bovenkerk aan de hoofdofficier van Justitie mr. Ficq in Den Bosch (2 pagina’s). 11) Het artikel “De Nederlandse literatuur vergiftigt letterlijk alles” van A. van Rooij in InterDisciplinair van april 2000 (4 pagina’s). 12) Het artikel “Kruistocht tegen sluipmoordenaar” uit het Algemeen Dagblad van 7 april 1993 (2 pagina’s, A3). 13) Het artikel “Europa verbiedt geïmpregneerd hout” uit het Katholiek Nieuwsblad van 24 januari 2003 (1 pagina, A3). 14) Het artikel “Hoge Raad dekt grootschalige milieuvervuiling” uit het Katholiek Nieuwsblad van 2 maart 2001(2 pagina’s, A3).. 15) Het artikel “Hoogovens moest een onwetende bouwvakker hebben” uit het Katholiek Nieuwsblad van 7 februari 2003 (2 pagina’s, A3). 16) Cd-rom kamerzetel. nl met als titel “Democratie moet je verdienen, welzijn echter niet” (is uitgegeven door Van Buitenen in zijn campagne ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Milieudefensie is een vereniging. Ik wil u daarom vragen om mijn bovengenoemde reden van opzegging van mijn lidmaatschap bij milieudefensie per e-mail door te zenden aan alle leden en mij dat per kerende e-mail te bevestigen. Dit omdat ik met vele leden persoonlijk goed heb samengewerkt, maar ook die werden de mond gesnoerd. Tevens verzoek ik u de opzegging van mijn lidmaatschap te bevestigen. Tenslotte wens ik u allen nog veel wijsheid toe. Met vriendelijke groeten, Ing A.M.L van Rooij Hogere veiligheidskundige Tel 0413-490387 Fax 0413-490386 E-mail a.vanrooij1@chello.nl Website: www.sdnl.nl/ekc.htm Tevens Klokkenluider Zie www.sdnl.nl/klokkenluiders.htm STICHTING NATUUR EN MILIEU Aan de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Mlieubeheer T.a.v. de heer drs. l.P. Pronk Postbus 20951 2500 BZ DEN HAAG Ondersteuning beperking toelating houtverduurzan1Ïngsmiddelen Mijnheer de Minister, In juni heeft het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen besloten om de toelating van een aantal houtverduurzamingsmiddelen vergaand te beperken. Middelen op basis van koper, chroom en arseen (CCA) en middelen op basis van koper en chroom (CC) mogen niet meer worden toegepast voor hout voor de consumentenmarkt, noch voor hout in direct of indirect contact met bodem of oppervlaktewater. Voor de milieuorganisaties betekent dit besluit een doorbraak. Wij zien dit besluit als een stap naar een schone houtketen die zonder de inzet van chemische houtverduurzaming een breed pakket van toepassingen biedt. Bij deze doen wij een beroep op u om het CTB-besluit maximaal te ondersteunen met aanvullende maatregelen. Wij denken daarbij aan: . De import van producten van met CCA en CC verduurzaamd hout moet middels een AMvB eveneens aan banden worden gelegd. . Verdergaande vervuiling van het milieu door het verduurzaamde hout dat tot nu toe toegepast. is moet worden voorkomen. Daarvoor is het belangrijk dat verduurzaamd hout gescheiden van het huishoudelijk en bedrijfsafval wordt ingezameld en er een milieuhygiënisch verantwoorde eindverwerking wordt gekozen. Voor het hout dat verduurzaamd is met metaalzouten komen pyrolyse-technieken gecombineerd met energieopwekking of grondstoffenbereiding in aanmerking. Ook komen er reinigingstechnieken beschikbaar waarmee de metaalzouten effectief uit het hout kunnen worden verwijderd. De zware metalen blijven bij deze technieken over als gevaarlijk afval. Het is milieuhygiënisch niet verantwoord al het verduurzaamde hout op zijn plaats te laten totdat de economische of daadwerkelijke levensduur is verstreken. Het is belangrijk die toepassingen van verduurzaamd hout op te sporen, waarbij uitloging van milieugevaarlijke stoffen nog steeds een bedreiging van het milieu vonnt. Die toepassingen moeten versneld worden gesaneerd. . De Nationale Pakketten Duurzaam Bouwen sluiten de toepassing van met CCA en CC verduurzaamd hout niet uit. Ook het CTB laat een aantal toepassingen in de bouw (volgens ons ten onrechte) nog toe. Zeker voor bouwprojecten die voor het predikaat duurzaam in aanmerking willen komen, is dit een ongewenste situatie. Wij vragen hieraan bij de komende herzieningen van de Nationale Pakketten aandacht te besteden. . Door andere looptijden van de toelatingen zijn er nog geen beperkingen gesteld aan de toepassing van koperhoudende houtverduurzamingsmiddelen. Deze middelen bevatten weliswaar niet de voor de mens gevaarlijke arseen- en chroom- VI-zouten, maar wel voor waterorganismes zeer schadelijke koperzouten. De uitloging van zware metalen uit deze, producten is ook aanzienlijk hoger. Gezien de CTB-besluiten over koperhoudende ( i aangroeiwerende verven is te verwachten dat ook koperhoudende houtverduurzamings- middelen milieuproblemen veroorzaken. Wij vragen u de toelatingen van deze middelen versneld in behandeling te doen nemen. . Het opzetten van een inzamel structuur en versnelde sanering van de milieugevaarlijke toepassingen van chemisch verduurzaamd hout brengen hoge kosten met zich mee. In onze optiek mogen deze kosten niet alleen ten laste van de openbare financiën of de gebruikers of toepassers van het verduurzaamde hout komen. Ook de houtverduurzamingsbedrijven en met name de producenten van houtverduurzamingsmiddelen zouden een deel van de kosten voor hun rekening moeten nemen. Wij vragen u verhaal procedures richting deze bedrijven te starten ofte ondersteunen. Zoals u merkt willen wij graag meedenken over het toekomstige beleid voor chemisch verduurzaamd hout. Wij zijn van mening dat de nu ingezette restricties moeten worden uitgebreid en dat een snelle sanering en verwerking van chemisch verduurzaamd hout in gang moet worden gezet. Wij zijn graag bereid onze ideeën in een nader gesprek toe te lichten. Wij ( . verzoeken u dat nog dit najaar een nieuw en restrictief beleid voor chemisch verduurzaamd hout kan worden vonngegeven.