MarktPlaza

Standfast 40

1366x bekeken
5 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Gebruikt
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

Prachtig klassiek Frans Maas ontwerp, 2e eigenaar, 6 zeilen, autopilot, plotter, marifoon, de verstaging is in 2018 vernieuwd, 6 persoons reddingsvlot
Algemeen
Roer: roer met skeg
Besturing: stuurstand met een rvs stuurwiel (voorzien van leder - is oud)
Ramen: Goiot dekluiken
Overig: Wit geschilderde polyester romp met een donker blauwe bies
Teak op de beide kuipbanken, anti-slip op de kuipbank achter het stuurwiel en teak op de kuipvloer
Vast aluminium dockhouse over de kajuitingang met plexiglas ruiten
Teak ingangsluik
2x Kunststof luchthapper aan dek
2x Prisma in het dek, waardoor er overdag veel licht inval in het interieur is
In het voorjaar van 2006 is het onderwaterschip behandeld en voorzien van een nieuw systeem
Het schip heeft iedere winter op de wal gestaan. Voordat er in het voorjaar een nieuwe laag antifouling werd aangebracht, werd de oude laag goed geschuurd, waardoor het onderwaterschip glad is gebleven. In het voorjaar van 2019 is voor het laatst een nieuwe laag antifouling (International Micron) op het onderwaterschip aangebracht en werd de anode vervangen
De Standfast 40 is het meest succesvolle zeiljacht van ontwerper Frans Maas. Dit wedstrijdjacht, dat ruim twaalf meter lang is en vier meter breed. Het eerste ontwerp dateert van 1971 en in de periode tot 1984 zijn er 116 Standfast 40's in verschillende uitvoeringen gebouwd. Er zijn ook grotere en kleinere Standfasts gebouwd, zoals de Standfast 27, de Standfast 30 en de Standfast 33, maar daarvan zijn er minder van de helling gelopen dan van de Standfast 40.
In 1975 won deze Standfast 40 (toen nog "Goodwin" en in eigendom van Jan van Drongelen) de befaamde Fastnetrace. De "Standfast 2" van Piet Vroon en Charlie Gordon, met Frans Maas als bemanningslid aan boord, werd toen derde. De "Standfast 2" finishte zelfs als derde, maar door een iets ongunstiger meting werd ze tweede en "Goodwin" eerste. Kort daarna kocht de huidige (2e) eigenaar het schip in 1975. De eigenaar heeft het schip voornamelijk met zijn gezin gevaren en slechts een aantal club-wedstrijden gevaren. Het schip heeft sindsdien iedere winter op de wal gestaan.
De Standfast 40, in de jaren zeventig van de afgelopen eeuw ontworpen om te voldoen aan de eisen van de IOR, is nog steeds een snel schip, maar uiteraard niet meer geschikt voor het internationale wedstrijdveld. Het schip, dat gebouwd werd bij Frans Maas Jachtbouw in Breskens, is nog steeds populair in Zuid-Nederland en België. Vanwege zijn diepte (2,05 tot 2,30 meter) ziet men de Standfast 40 minder op het ondiepe IJsselmeer en de Wadden. Op veel schepen is de giek wat langer gemaakt om een groter grootzeil te kunnen voeren. Het klein smalle grootzeil van het oorspronkelijke ontwerp was slechts bedoeld om een zo gunstig mogelijke IOR-meting te krijgen.
Vanwege zijn stevige uitvoering en goede ballastverhouding werd en wordt de Standfast veel gebruikt voor lange reizen.
De Nederlander Cees de Reus (1940) voer met zijn vrouw Karola, in zeven jaar met zijn Standfast 40 de wereld rond. Hij schreef daarover het boek Rond de wereld met een glimlach (Hilversum 2008 en Amsterdam 2009).
Accommodatie
Materiaal, kleuren: teak betimmering met oranje lederen salonbekleding
Hutten: voorkajuit, salon en open achterschip met 2 éénpersoons bedden
Kooktoestel & brandstof: Techimpex
Overig: Slingerzeiltjes bij de salonbanken
Servies is aanwezig
De bakboord watertank is recent gereinigd en voorzien van een nieuwe afdichting
Motor, electra, water
Vermogen: 22.37 kW
Voortstuwing: 2 blads
Watersysteem: elektrische waterpomp
Watertank & materiaal: (2x ca. 100 liter tank)
Overig: Delphi 296 brandstoffilter met een waterafscheider met kijkglas
De motor heeft ieder voorjaar een service beurt gehad
2014 : Diode scheidingsblok vervangen
Tuigage
Type tuigage: top getuigd
Rondhouten, verstaging: doorgestoken Proctor mast, giek en vaste neerhouder, rvs verstaging (vernieuwd in 2018), dubbele set zalingen en een hydraulische achterstagspanner
Lieren: Rvs Andersen lier : 1x 18ST. Rvs Barient lieren : 3x 22, 1x 3 (staaldraad lier). Aluminium Barient lieren : 1x 20, 2x 22, 2x 26, 2x 32
Zeilen materiaal: en Vektron
Genua: Van Vliet Sails : Rolgenua met een grijze UV Strook
Fok: 2007 : Van Vliet Sails : High Aspect rolfok (7.7 oz Hood Vektron)
Voorzeil rolsysteem : Reckmann RS2000 rolfoksysteem (de trommel is demonteerbaar)
Overig: 2x Aluminium Proctor spinnakerboom
2x Rvs Rondal Genua-schoot keerblokken
2x Rvs Lewmar Genua kar
Bulletalie
Wegneembare tweede voorstag (met een wielspanner)
Aluminium Hasselfors kokers over de verstaging en spanners
Bakstagen
Blauwe grootzeilhuik
Het grootzeil is gemakkelijk vanachter de stuurstand te bedienen en te trimmen, aangezien deze direct ervoor, over de volledige breedte van de kuip en bovenop de beide kuipbanken is gemonteerd
Navigatie en electronica
Kaarten, gidsen: diverse vaarkaarten, passers, Geo-Driehoek etc.
Overig: B&G Distance & Angle Off Course Mark II Hadrian
Uitrusting
Stootwillen, lijnen: 3x fender, 6x landvast
Zwemtrap: uitklapbare rvs zwemtrap
Zeerailing: dubbeldraads
Overig: Set (sein-) vlaggen
Gereedschapskist
Diverse materialen tbv onderhoud (oa sluitingen)
Veiligheid
Gasbun met afvoer: Advies : gasslangen en gasafsluiter bij het kooktoestel vernieuwen
Overig: Noodhelmstok
Oranje hoefijzer reddingsboei met reddingslijn
Extra gegevens:
Merk: Standfast
Bouwjaar: 1973
Ligplaats: For Sail South Pontoon in Wemeldinge.
Lengte: 12.2 meter
Breedte: 4 meter
Diepgang: 2.1 meter
Conditie: Gebruikt
Opties:
Rompmateriaal: Polyester
Rompvorm: Rondspant
Kielvorm: vinkiel
Aantal slaapplaatsen: 4
Aantal hutten: voorkajuit, salon en open achterschip met 2 éénpersoons bedden
Doorvaarthoogte: 18
Merk motor: Volvo Penta
Type motor: 2003 BT
Bouwjaar motor: 1991
Brandstof: Diesel
Vermogen: 30
Aandrijving: Shaft
Tank: 150 l
Aantal cilinders: 3
Maximum snelheid: 7
Besturing: Stuurwiel
Lenspomop: aanwezig
Toilet(ten): true
Geluidsinstallatie: aanwezig
Kooktoestel: aanwezig
Koelkast: aanwezig
Vriezer: aanwezig
Navigatieverlichting: aanwezig
Dieptemeter: aanwezig
Marifoon: aanwezig
Navtext: aanwezig
GPS: aanwezig
Windinstrument: aanwezig
Stormfok: aanwezig
Spinnaker: aanwezig
Acculader: aanwezig
Zwemtrap: aanwezig