Te koop uit privé collectie van verzamelaar is deze Steadman TS 100.
De Steadman TS100 was het geesteskind van Bill Steadman die, net als zijn vader en grootvader vóór hem, zijn tijd als carrosseriebouwer diende en zijn hele leven verbonden was met gespecialiseerde voertuigen.
In de jaren vijftig bezat Bill een Jaguar SS 100 en vele jaren later wilde hij de sierlijke, uitgebalanceerde lijnen van Sir William Lyons wereldberoemde Jaguar, de mooiste sportwagen ooit gemaakt, opnieuw creëren want hij was niet erg gecharmeerd van de oude motortechniek, chassis/ophanging, de smalle bandjes en het beperkte vermogen van 100PK….
Hij bedacht dat het beter en moderner kon en dus creëerde hij in zijn eigen bedrijf Ottercraft in Cornwall de Steadman TS 100
Het resultaat leek opvallend veel op de originele SS 100, met zijn lange motorkap met louvres, vloeiende spatbordvormen en enorme koplampen, maar met als basis moderne XJ6 componenten, waardoor het een zeer praktische en bruikbare klassieker is.
Met een vermogen van bijna 2,5x zoveel als een SS 100, de stijfheid van het stalen chassis en de brede banden zorgen voor een sublieme wegligging en handling met prestaties waar bestuurders in de jaren dertig alleen maar van konden dromen. Ziet er schitterend uit in Carmen Red met het zwarte interieur.
Met een gewicht van 1250 kg komt de Steadman vlot uit de startblokken en deze motoren zijn echt hufterproof.
Wil nog wel even extra benadrukken dat de Steadman geen kitcar of polyester replica product is, maar een volwaardig eigen sportwagenmerk!
De cockpitindeling lijkt sterk op die van het origineel, met kuipstoelen en kleurgecodeerd dashboard met Smith's instrumenten en oude stijlschakelaars. De voorruit kan plat worden platgelegd zodat twee aeroscreens zichtbaar zijn voor het echte 'wind in the face'-autorijden.
Het TS100-chassis weerspiegelt het vooroorlogse ontwerp met dubbele rails, met extra kruisversteviging om de stijfheid te vergroten. Het ontwerp van de body, geheel uit geklopt aluminium, leverde een zeer sterke passagierscel op waarin de stuurkolom, de pedalenbak en de stoelrails allemaal met bouten zijn vastgeschroefd aan het stalen chassis/frame .
Specificaties omvatten de 245 pk sterke High Compression XK 6-cilinder in lijn motor, automatische versnellingsbak met 3 versnellingen, veiligheidsgordels, interieurverwarming, ruitenwissers/sproeiers met 2 snelheden, stuurbekrachtiging, compleet cabriodak en tonneaucover, 15 inch spaakwielen met bekrachtigde schijfremmen rondom. Bij de productie zijn door Jaguar gereviseerde componenten gebruikt, dus geen probleem met routineonderhoud.
De resultaten van meer up-to-date kennis en technieken hebben iets opgeleverd waar Sir William wellicht mee zou hebben ingestemd: een auto die hij in de jaren dertig ongetwijfeld zelf zou hebben geproduceerd als soortgelijke componenten en kennis destijds voor hem beschikbaar waren geweest.
Van de Steadman TS 100 zijn slechts 28 exemplaren geproduceerd waarvan slechts 3 met het stuur links, waarvan dit er dus 1 is, echt een unieke auto.
Dit exemplaar, gekentekend Maart 1972, is in 1994 met slechts 36000 km naar Belgie verkocht en heeft daar 27 jaar!!!! droog opgeslagen gestaan om vervolgens in 2022 geheel nagezien geregistreerd te worden in Belgie. Inmiddels staat de teller op 37300 km en is hij voorzien van een klassiek NL kenteken.
De Belgische eigenaar heeft veel tijd en aandacht besteed aan de ‘recommisioning’ en daarbij is uitgebreid onderhoud uitgevoerd en alles is op video vastgelegd.
Er zijn nieuwe remklauwen, remschijven en remblokken gemonteerd en alle vloeistoffen zijn vervangen.
Er zijn ook nieuwe banden gemonteerd omdat de oude wat droogtescheurtjes hadden.
De Steadman loopt als een zonnetje en rijdt heerlijk.
Enige beperking is de ruimte voor de bestuurder, mensen langer dan 180cm zullen wat krap zitten. Met andere kuipstoelen is er wellicht meer ruimte te creëren.
Geen wegenbelasting en zelfs geen APK plicht omdat hij ouder is dan 50 jaar.
Een originele prijslijst en originele folder van Steadman wordt meegeleverd (standaard RHD versie kostte destijds al 35000 pond (is 125000 euro in de huidige tijd) een linksgestuurde versie zoals deze was veel duurder omdat de complete layout van de opbouw gewijzigd moest worden.
Wil nog wel even extra benadrukken dat de Steadman geen kitcar of polyester replica product is, maar een volwaardig eigen sportwagenmerk en staat ook zo geregistreerd in het kentekenregister als Jaguar XJ6 Steadman TS-100
Vraagprijs 47500 euro