Susanne Piet - De Emotiemarkt
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
de toekomst van de beleveniseconomie
264 pagina's
De beleveniseconomie, die inmiddels een substantieel deel uitmaakt van onze economie, kan worden omschreven als alle productie en dienstverlening die gericht is op leniging van de emotionele behoeftes van mensen als groep of van de mens als individu. Tot nu toe werd de beleveniseconomie vooral gezien als iets wat uitmondde in een ongebreidelde fun industry, met behulp waarvan mensen uit alle macht proberen hun verveling te verdrijven. Susanne Piët gaat in dit boek verder en beschrijft de volgende fases in deze economie. Zij voorspelt onder meer een omslag in de tot nu toe algemeen gehuldigde aannames, met de consequenties en implicaties van de beleveniseconomie op langere termijn en op velerlei gebied: het belang van emoties en het idee van maakbaarheid (van ons geluk), trends op het gebied van marketing en productontwikkeling, de ontwikkeling van de beeldcultuur en van besef van goed en kwaad (normen en waarden), de kenmerken van de moderne held, het verlangen naar authenticiteit, de noodzaak van zin maken en zin geven. Al bij al levert dat een rijkgeschakeerd beeld op van de huidige en toekomstige westerse samenleving, in de traditie van Neil Postman, Rolf Jensen en Joseph Pine en James Gilmore.
De beleveniseconomie ' dat wil zeggen alle producten en dienstverlening die gericht zijn op de bevrediging van onze emotionele behoeften - werd tot nu toe vooral gezien als een enorme fun-industrie, aldus Susanne Piët, psychologe en auteur van het eerder verschenen boek Emotiemanagement. De mens heeft alles in zijn leven in dienst gesteld van de bevrediging van het eigen ik. Piët voorspelt een omslag in de tot nu toe gehuldigde aannames: psychologisch zullen mensen andere of diepere vormen van beleving dan de kick gaan nastreven. Piët ziet in de samenleving dan ook steeds meer persoonlijke initiatieven ontstaan die uit zijn op erkenning van de eigen identiteit.