MarktPlaza

Sekse als pedagogisch motief - Drenth, Essen en Lunenberg

265x bekeken
16 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Levering
Ophalen of verzenden

Omschrijving

A. van Drenth, M. van Essen en M. Lunenberg (red.) - Sekse als pedagogisch motief: historische en actuele perspectieven op opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening. Baarn, Intro, 1995. Ingen., paperback, 189 p., 1e dr., ills. ISBN10 9055740594, ISBN13 9789055740598. In goede staat. Met minimale potloodaant. naast de tekst.
In het gezin, klas en hulpverlening spelen sekseverschillen een belangrijke rot. De professionele relatie tussen de docent, de hulpverlener of de pedagoog enerzijds en de leerling of de cliƫnt anderzijds wordt er mede door bepaald. Sekse als pedagogisch motief is een systematisch studieboek over deze thematiek. Het boek opent met een theoretisch en historiografisch overzicht van het denken over sekse op het snijvak van vrouwenstudies en de pedagogische en andragogische wetenschappen. Deze hoofdstukken is inzicht te verschaffen in de telkens veranderende opvattingen over sekse, professioneel handelen en er wordt ingegaan op de historische veranderingen in sekserollen in het onderwijs en de actuele situatie in het primair, voortgezet en volwassenenonderwijs. Ook wordt aandacht besteed aan de betekenis van sekseverschillen in het welzijnswerk. Daarbij komt de samenhang tussen sekse en etniciteit ter sprake. Alle cases in het boek zijn gebaseerd op recente onderzoekgegevens. Sekse maakt verschil. Hoe werkt dat door in pedagogische processen? Door de hele studie loopt het thema: opvoeden is cultuuroverdracht. De rol die mannen of vrouwen spelen, wordt mede door cultuur bepaald. Het boek geeft inleidend daarover een theoretische en historische schets. Een twaalftal schrijvers gaat de situatie na in gezin, school of in hulpverleningsorganen, met veel concrete voorbeelden. Kenmerkend voor de problematiek is de invloed van macht, die begrensd wordt door elementen uit de organisatie van onze cultuur, de symboliek van de taal en de identiteit van de deelnemers in het veld. De schrijvers zijn psychologen of pedagogen en verbonden aan diverse universiteiten. De titel van de studie is wat onduidelijk; vooral omdat de problematiek zich toespitst op feitelijke achterstanden van meisjes en vrouwen. De bijdragen zijn overigens boeiend en helder.