MarktPlaza

Paul van der Voort - Het innovatieboek

175x bekeken
8 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Niet van toepassing
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

innoveren van droom tot daad

Steeds sneller volgen de veranderingen in onze maatschappij elkaar op. Om te kunnen voortbestaan, moeten organisaties meeveranderen. Niet stapsgewijs, maar in grote sprongen. Meer dan tachtig procent van de producten die we over tien jaar zullen kopen, is nu nog niet op de markt. Het succes van organisaties hangt dus in toenemende mate af van succesvolle innovaties.
Het 'innovatieboek is een praktijkgericht handboek voor managers die innovatieprocessen in hun organisatie willen stimuleren en begeleiden. Hoe kom je van droom (ideevorming) tot daad (implementatie)? Hoe geef je leiding aan innovatie - van innovatieproject tot innoverend bedrijf? Dit boek laat zien welke strategieën je kunt gebruiken, wat er van je medewerkers wordt verwacht en hoe je je netwerk kunt benutten om tot succesvolle vernieuwing te komen. Of het nu een nieuw product is, een verbetering van het bedrijfsproces of het bereiken van nieuwe markten, innoveren is overleven. Want het zijn niet degenen die het sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Het 'innovatieboek is met name bedoeld voor managers die innovatieprocessen in hun organisatie willen stimuleren en begeleiden. Verder voor iedereen - ondernemers, managers, adviseurs en studenten - die succesvol wil innoveren.

Dit praktijkgerichte handboek begint met het basisconcept van innovatie, waarin definitie en vormen en belang van innovatie worden toegelicht. Onder innovatie wordt hier het verbeteren van producten en/of het bedrijfsproces en het aanboren van nieuwe markten verstaan. Het daaropvolgende hoofdstuk gaat in op het 'hoe'. Verschillende varianten van het proces worden bekeken en de auteur licht de vier fasen van het proces toe: dromen (ideevorming), denken (conceptontwikkeling), durven (haalbaarheid) en doen (realisatie). Het derde hoofstuk geeft inzicht in het sturen van innovaties, waarbij aandacht wordt besteed aan richting uitzetten, aansturing en succesfactoren. Ook gaat de auteur in op het innovatiebeleid van de overheid. In het laatste hoofdstuk is er aandacht voor innovatievermogen; de randvoorwaarden voor een organisatie om te innoveren. Het boek is helder van opzet, vlot geschreven en bruikbaar voor zowel (project)managers als voor studenten in bedrijfskundige studies.