Patrick van der Duin - Innovatie Uit De Polder
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
hoe Nederland kan vernieuwen
238 pagina's
Dat innovatie de sleutel is tot duurzaam succes, zowel voor bedrijven en sectoren als voor landen, is inmiddels wel bewezen. Helaas lijkt Nederland achter te blijven op innovatief gebied; we zijn zelfs al aan een daling begonnen in allerlei internationale 'innovatiehitparades'. Een zorgwekkend feit is ook dat in verhouding maar weinig Nederlanders zich geroepen voelen om de weg van de innovatie in te slaan en zelfstandig ondernemer te worden. Gaat het echt zo slecht met ons? En is het 'polderen' de oorzaak van ons behoudende gedrag of zijn er nog andere oorzaken aan te wijzen? Dit boek is een zoektocht naar antwoorden op deze en vele andere vragen rond innovatie uit de polder, waarvoor de auteurs diepgaande vraaggesprekken hebben gevoerd met vijftien Nederlandse innovatie-experts. Willen we internationaal weer meedoen op innovatief gebied, dan moeten we een vijftal uitdagingen aangaan: meer ondernemerschap en leiderschap inzetten, inspirerende toekomstvisies ontwikkelen, beter samenwerken, innovatieve ict-systemen inzetten en ten slotte: zorgen dat innovatieve ideeën de eindstreep halen en werkelijk in de markt worden gezet. Dit boek is onmisbaar voor iedereen die innovatief wil ondernemen en de typische valkuilen voor het innovatieproces in Nederland – waaronder het gezellige poldermodel en de 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit – wil omzeilen.
Patrick van der Duin is docent aan de TU Delft en richt zich op toekomstonderzoek en innovatiemanagement. Hij studeerde macro-economie aan de Universiteit van Amsterdam.
Rob de Graaf is zelfstandig ondernemer en universitair docent op gebied van product- & dienstinnovatie en ict.
Ton Langeler werkt voor multinationals en startende bedrijven en heeft een groot aantal nieuwe producten geïntroduceerd, waaronder Senseo.
Nederland is een innovatief land. Desalniettemin zijn we de laatste jaren gezakt in vele internationale innovatiehitlijsten. De auteurs van dit boek hebben vijftien Nederlandse innovatie-experts geinterviewd en zo geprobeerd te achterhalen hoe het met innovatief Nederland staat en wat de beste aanpak is om innovatief succesvol te zijn. Uiteindelijk komen er concrete aanbevelingen uit op verschillende niveaus: macro-, meso-, organisatie-, proces- en microniveau. Het leuke van dit onderscheid is dat het boek daardoor voor iedereen die zich met productontwikkeling en innovatie bezighoudt, interessant is. Erg informatief voor bedrijven. Met een duidelijke inhoudsopgave, een overzicht van geraadpleegde literatuur, een lijst van geinterviewden en een index.