MarktPlaza

Jordan D. Lewis - De Gelieerde Onderneming (Hardcover/Gebonden) Nieuw/Gesealed uit de serie Busine

156x bekeken
5 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Niet van toepassing
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

328 pagina's

Tot dusver bestond de relatie tussen een bedrijf en zijn leveranciers uit zakelijk onderhandelen over de prijs van een onderdeel of een dienstverlening.Tegenwoordig staan leveranciers en afnemers in een veel nauwere relatie tot elkaar. Zij wisselen gegevens uit, doen gezamelijk onderzoek en ontwikkelen een optimale samenwerking. Op grond van zijn praktijkervaring en onderzoek bij ondernemingen als Chrysler, Motorola en Marks & Spencer laat Jordan D. Lewis in detail zien hoe allianties tussen afnemers en leveranciers bedrijven in staat stellen hun kosten ingrijpend te verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit te verhogen.
'Wall Street Journal' noemde deze door Lewis gesignaleerde ontwikkeling revolutionair. Op basis van talrijke interviews met topfunctionarissen en andere medewerkers uit het internationale bedrijfsleven toont Lewis overtuigend aan dat allianties op dit niveau het marktaandeel zodanig kunnen versterken dat de financiƫle voortuitzichten en de concurrentiepositie van elke onderneming blijvend worden verbeterd.

In dit boek probeert de auteur, consultant en docent, aan ondernemers die overwegen een strategische alliantie aan te gaan een concrete handleiding te bieden. Een strategische alliantie is een samenwerking tussen afnemer en leverancier om bepaalde activiteiten voor gezamenlijke rekening en risico - maar in ieder geval - in gezamenlijk overleg uit te voeren. Deze filosofie, die in m.n. Japan al gemeengoed is, begint ook in de westerse wereld door te dringen. Voor een beperkte doelgroep is dit dan ook een aanbevelenswaardig boek, te meer daar de auteur een prettige schrijfstijl koppelt aan een aantal goed gekozen praktijkvoorbeelden uit zijn eigen adviespraktijk. Zo neemt hij de lezer mee en bespreekt in de respectievelijke hoofdstukken de potentiƫle voordelen en kritische succesvoorwaarden van strategische allianties. Ook organisatorische en culturele aspecten krijgen ruimschoots de aandacht. Bevat personenregister en literatuurverwijzingen.