MarktPlaza

Jan van Rosmalen - Het Woord Aan De Verbeelding

187x bekeken
8 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

De mogelijkheden voor spel en kunstzinnige middelen in het sociaal agogisch werk zijn immens. Spel en kunstzinnige activiteiten scheppen een andere werkelijkheid en kunnen de cliënt helpen een andere betekenis te verlenen aan zijn wereld. Dit boek biedt enerzijds een analyse van centrale begrippen als creativiteit, speelsheid en vrijplaats en anderzijds een presentatie van de gebruiksmogelijkheden van spel en kunstzinnige middelen in de hulpverlening. Centrale vraag is: hoe kan een sociaal agogisch werker met gebruikmaking van kunst en spel bijdragen aan de uitbreiding en vernieuwing van mogelijkheden tot betekenisverlening door de cliënt. Het boek reikt een algemeen theoretisch denkkader aan over de aard en mogelijkheden van spel, kunst en creativiteit. Daarnaast wil het antwoord geven op de vraag of werkzame bestanddelen van sp el en kunstzinnige activiteiten in sociaal agogisch handelen in dagelijkse situaties kunnen worden ingezet. Diverse toepassingen in dagelijkse situaties komen aan de orde. Het boek gaat over het inzetten van spel en kunstzinnige middelen als agogisch instrument en heeft als centrale probleemstelling: hoe kunnen spel en kunstzinnige middelen in het sociaal agogisch werk bijdragen aan het uitlokken van creatieve processen bij de cliënt, waardoor deze cliënt aan de werkelijkheid nieuwe betekenissen kan verlenen? De auteur gaat diepgravend in op onderwerpen als creativiteit en spel, analyses van het nut van spontaan spel, voorwaarden voor spel, spel en kunst als sociaal-culturele vrijplaats, beeld en ervaringen bij mensen, toepassingsmogelijkheden van spel en kunstzinnige middelen in de sociaal-pedagogische hulpverlening. De auteur is docent pedagogiek bij de Hogeschool Arnhem met een grote interesse voor de methodologische mogelijkheden van spel en kuns t zinnige middelen in het sociaal-agogisch werk. Het boek is geschreven op verzoek van een sociaal-pedagogische opleiding en bedoeld om gebruikt te worden bij de opleiding.