MarktPlaza

J.F.W. Kok - Opvoeden Als Beroep

225x bekeken
7 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

een inleiding voor groepsopvoeders en leraren

235 pagina's

Dit boek geert op elementaire wijze pedagogisch denken en waarnemen. Zo wordt het mogelijk om eenvoudige opvoedingsproblemen in het opvoedproces te hanteren en ernstige afwijkingen te onderkennen waardoor correcte verwijzing mogelijk wordt. Mensen die van opvoeden of het begeleiden van opvoeden hun beroep (gaan) maken, hebben behoefte aan scholing en bijscholing. Naast ervaring is theoretische kennis nodig om inzicht te verwerven in de dynamiek van opvoedprocessen, om de vragen die kinderen in hun gedrag demonstreren te kunnen 'lezen', om daarop aangepast een antwoord te zijn en creatief opvoedend te handelen. Aan de hand van praktijkvoorvallen, casussen en anekdotes wordt in dit boek uiteengezet wat opvoeden als proces inhoudt, welke problemen van alledaagse en van ernstige aard zich in een proces kunnen voordoen en hoe een opvoeder zich ten aanzien daarvan moet presenteren en kan handelen. In afzonderlijke hoofdstukken bespreekt de auteur de meest voorkomende typen van ernstige opvoedingsproblemen en de antwoorden om tot oplossingen te komen. Het gaat om kennis die in het speciaal onderwijs en voor de zorgverbreding op de basisschool onontbeerlijk is. Opvoeden als beroep moet geplaatst worden tussen het boekje voor ouders Wat is er toch met m'n kind en het theoretisch handboek Specifiek opvoeden. Het boek Opvoeden als beroep is bedoeld voor studerenden en werkers op MBO- en HBO-niveau, groepsopvoeders, leraren en studenten PABO.
Aan de hand van praktijkvoorvallen, casussen en anekdotes wordt in deze paperback uiteengezet wat opvoeden als proces inhoudt. Welke problemen zich hierin kunnen voordoen en hoe een opvoeder zich dan moet presenteren en kan handelen. In deel A komen de theorie van het opvoeder-zijn en het observeren ter sprake. In deel B komt de praktijk van het opvoeden zelf op grond van deze theorie aan de orde, geillustreerd aan zes problematische kinderen. De negen hoofdstukken uit deel A zijn voorzien van korte samenvattingen. Het boek is niet geillustreerd en bevat een uitgebreid register op trefwoorden en plaatsen waar iets over de besproken kinderen wordt gezegd. Dit boek kan geplaatst worden tussen twee andere publicaties van deze bekende publicist en emeritus-hoogleraar orthopedagogiek: 'Wat is er toch met mijn kind' (1980)* en 'Specifiek opvoeden' (1984)**. Het werk is bedoeld voor studerenden en werkers op mbo- en hbo-niveau, groepsopvoeders en leraren en studenten PABO.