Omschrijving
Het schip is in de jaren 2013 (inbouw nieuwe motor met keerkoppeling, schroefas en schroef) en de winterseizoenen 2013/2014 en 2015/2016 zeer ingrijpend onder handen genomen.
De totale kosten daarvan zijn ± € 42.000,=
Van het schip kan gezegd worden dat het in een absolute top staat verkeert.
Het Stuurhuis (buitenzijde) en de Kuip (de binnenzijde) zijn aan een schuur- en lak beurt toe.
Het schip is verzekerd bij Kuiper Verzekeringen te Heerenveen onder een klassieke jachtverzekering voor een (herbouw-) waarde van € 50.000,--
De reeds betaalde premie voor 2018 is in de verkoopprijs inbegrepen.
De premie bedraagt op jaarbasis (peildatum 2017) € 374; het Eigen Risico is € 150.
Zeer nette Zweedse Grand Snipa 750. Mahonie rondspant overnaads, klassieke houten motorboot. Goed onderhouden, zie gemaakte kosten afgelopen jaren!
De geschiedenis
Het schip werd in 1955 in Zweden gebouwd. Replica van een vooroorlogse Frytidbåtter (vrijetijdsboot).
Dit soort schepen werd (en wordt) gebruikt om van, naar en tussen de eilandjes voor de Zweedse kust te varen. Het schip is zeewaardig.
De oorspronkelijke naam luidde: KAISA. Nu heet het: 4 SOME.
In 1999 is het schip van de werf De Prins van Oranje Te Heeg (Fr.) gekocht.
Deze had het uit Zweden geïmporteerd. Het schip was voorzien van een Volvo benzinemotor. Die is bij de aankoop vervangen door een tweedehands- dieselmotor vanwege het explosie- en brandrisico. Die motor is op zijn beurt, in 2013, vervangen door een nieuwe dieselmotor.
Van 1999 tot en met 2003 is het schip in onderhoud geweest bij De Prins van Oranje.
Daarna is het schip naar Holland gehaald met als thuishaven De Nieuwe Haven te Woubrugge. Daar werd het schip ook in onderhoud gegeven (bij Fred Bulk; Bulk staakte zijn bedrijf in 2013).
Van 2013 tot voorjaar 2018 heeft het schip in de haven van Kempers Princessepaviljoen aan de Westeinder (bij Leimuiden) gelegen.
Kempers verzorgde ook het onderhoud.
Algemeen
Rompvorm: Mahonie rondspant overnaads
Besturing: Via ketting; noodhelmstok aanwezig
Ramen: 11 stuks: stuurhuis 7; Kajuit 4 : glas
Ballast: Loden 'broodjes' op de buikdenning tegen de kielbalk
Doorvaarthoogte normaal: Bij gestreken mast
Accommodatie
Slaapplaatsen: Twee slaapplaatsen in de kajuit en in de kuip is ruimte voor nog eens twee slaapplaatsen
Kooktoestel & brandstof: Electrolux 3000 (brandspiritus) (COBB)
Overig:
Stoffering:
Katoenen gordijnen; in kajuit in permanente ophanging.
In stuurhuis en kuip door middel van klittenband en oog/haak systeem; kleur marine blauw
Kussens (kajuit en kuip): marine blauw
Motor, electra, water
Voortstuwing: Rechtsdraaiende schroef
Warm water: Via kooktoestel
Watertank & materiaal: 2 x Waterzak à 50 liter ieder, in vooronder; vulopening in (drinkwater) dek voorschip; wateraanvoer naar wasbak via voetpomp
Overig:
2 accus; schakeling tussen beide; CYRIX-i Intelligent
Battery Combiner 12/24 V 120 A
Uitrusting
Roeispanen, peddel: 2 stuks
Buitenkussens: 6 stuks, marine blauw
Dekzeil(en): Dekt het totale schip af; uitsparing als mastdoorgang; rondom verzwaard en voorzien van eindjes om mee vast te maken aan het schip
Overig:
Cabriolet tent: Spray Hood en Kuiptent voorzien van (plastic) ramen, waarvan de zijramen en het achterraam in de kuip en het midden-raam in de Spray Hood oprolbaar zijn; alle raamopeningen zijn voorzien van inritsbare horren.
Stootwillen: in totaal 7 stuks; aan bak- en stuurboordzijde ieder 3 fender-ogen voor bevestiging; 1 fender met snel bevestigingssysteem in fenderbus aan de railing op het voorschip; alle fenders in kleur marine blauw; ook is er een los stootmatras.
Lijnen: Naast de gebruikelijke landvasten en springen (telkens van alle 2 stuks) een aantal reserve lijnen en einden.
Kussens in Kajuit: bedekking van de kajuitbanken; ook te gebruiken als onder-matras om een tweepersoonsbed te vormen; boven-matras en onderlaken op maat gemaakt.
Overig:
Barometer
Cabineverlichting
Geus
Klok
Nederlandse vlag met stok
Pikhaak
Puts
Ruitenwisser
Signaalhoorn (elektrisch en hand)
Vetspuit
Veiligheid
Reddingsvesten: 2x volwassenen
Overig:
Brandpreventie: 2 automatische brandblussers (1 in en bij de zekeringkast bij het stuurwiel en het bedieningspaneel en 1 bij de accus); + 1 blusapparaat (2 liter) bij het stuurwiel en + 1 blusapparaat (1 liter) in de kast bij de accus.
Extra gegevens:
Merk: Grand Snipa
Bouwjaar: 1955
Ligplaats: In verkoophaven
Lengte: 7.5 meter
Breedte: 2.1 meter
Diepgang: 0.8 meter
Conditie: Gebruikt
Opties:
Rompmateriaal: Hout
Rompvorm: Rondspant
Aantal slaapplaatsen: 2
Aantal hutten: 1
Doorvaarthoogte: 1.8
Merk motor: Yanmar
Type motor: 3YM30E
Bouwjaar motor: 2013
Brandstof: Diesel
Draaiuren: 618
Vermogen: 30
Aandrijving: Shaft
Tank: 80 l
Maximum snelheid: Bij ± 3.000 toeren
Besturing: Stuurwiel
Lenspomop: aanwezig
Toilet(ten): true
Kooktoestel: aanwezig
Koelkast: aanwezig
Omvormer: aanwezig
Zwemtrap: aanwezig