MarktPlaza

Els De Vaan - Practische Didactiek Voor Natuuronderwijs

198x bekeken
8 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

De centrale doelstelling van het vak natuuronderwijs is om kinderen de wereld waarin zij leven op een actieve manier te laten ontdekken, waarbij denken, doen en beleven samengaan. Dat wordt 'ontdekkend leren' genoemd. Het werken met 'echte' materialen, ook zelf leren onderzoeken, is daarbij het uitgangspunt. Deze aanpak vraagt ook om een praktische didactiek. Juist omdat er nog maar weinig ervaring is opgedaan op basisscholen, bestaat er vooral een grote behoefte aan concrete didactische werkvormen, waarmee leerkrachten direct aan de slag kunnen gaan. In Praktische didactiek voor natuuronderwijs vinden(aanstaande) leerkrachten een groot aantal handreikingen waarmee zij leersituaties rond concrete spullen en organismen kunnen opzetten en organiseren. Dit praktische en rijk geïllustreerde handboek zal bij hen dan ook onget wi jfeld een warm onthaal vinden. De nieuwe kerndoelen rond het gebied van natuuronderwijs spreken vooral over ontdekkend leren waarbij gewerkt wordt met echte materialen. In de vijfde (flink gewijzigde) druk van dit handboek wordt ingegaan op deze nieuwe uitgangspunten. Na een theoretische verhandeling volgt het hoofdstuk over de didactiek met vele voorbeelden hoe thema's concreet aangepakt kunnen worden op de basisschool. Het derde deel trekt het natuuronderwijs in breder verband waarbij o.a. de link gelegd wordt naar het nieuwe vak Techniek. Het boek biedt heel veel informatie voor gebruik op de basisschool. De auteurs, werkzaam op de PABO, richten zich vooral op studenten. Het taalgebruik is eenvoudig, de voorbeelden met veel tekeningen zijn motiverend. Het goed verzorgde boek heeft een literatuuroverzicht, een trefwoordenregister en verwijst naar een eigen website waarop nieuwe ontwikkelingen onmiddellijk te zien zijn. Inhoud VoorwoordI nlei ding Waarover gaat natuuronderwijs? De aandachtsgebieden Waarover gaat natuuronderwijs? De centrale doelstelling van natuuronderwijs Doen en denken Hoe leren kinderen de 'wereld' begrijpen? Ontdekken van regelmaat en samenhang Denkschema's Leren door doen Didactiek van natuuronderwijs Waarnemen Waarnemen bij natuuronderwijs Waarnemen, hoe gaat dat? Ontwikkeling van het waarnemen Het waarnemen van kenmerken Hoe kinderen ordenen en vergelijken Waarnemen stimuleren Nauwkeurig vergelijken; waarneming met hulpmiddelen Een kijkje in de klas Onderwijsleerstijlen bij natuuronderwijs Hoe moet je kiezen uit al die verschillende benaderingen? Drie stijlen voor onderwijs in natuurwetenschappen Zelfontdekkend leren overdragend leren ontdekkend leren open en gesloten bij natuuronderwijs Op weg naar ontdekkend/ onderzoekend natuuronderwijsOnder zo eken d gedrag Wanneer ontstaat onderzoekend gedrag? Van vrije exploratie tot gericht onderzoek Ontwikkeling in probleemoplossend handelen De schoolpraktijk; begeleiding Jonge kinderen en natuuronderwijs Natuuronderwijs en kleuters Denkwijze Spelenderwijs leren, concrete ervaringen Consequenties voor de praktijk Aanbiedingsvormen; werkvormen Materialen, onderwerpen en thema's Visies op onderwijs aan kleuters Natuurbeleving Hoe beleven volwassen mensen de natuur? Hoe beleven kinderen de natuur? Beleving bij natuuronderwijs Natuuronderwijs en expressie Natuurbeleving en verhalen Structuur in de les Natuuronderwijs in vijf stappen Voorbeelden van het 5-stappenplan Het onderzoek nader bekeken Onderzoek aan levende organismen Andere didactische modellen Werkvormen met 'echt' materiaal Demonstratie - en observatiekring Welke bedoelingen ? Welke kl as sen op stelling? Wie hanteert het materiaal? Begeleiding Aandachtspunten, toegespitst op jonge kinderen Het practicum Welke bedoelingen? Voorbereiding van een practicumles; organisatievormen Klassenopstelling, grootte van de groepjes Begeleiding van een practicum Organisatievormen voor practicum