Elisabeth C.M. ten Have - Communicatieve Vaardigheden Voor Verpleegkundigen
Kenmerken
- Conditie
- Zo goed als nieuw
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Hoe kun je als verpleegkundige je patiënten zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden? Patiënten hebben recht op informatie en moeten betrokken worden bij hun behandeling. Vaardigheden als actief luisteren, adviseren, instrueren, conflicten hanteren en omgaan met agressie zijn onontbeerlijk voor een verpleegkundige die de patiënt als volwaardige gesprekspartner wil benaderen.Verpleegkundigen doen tijdens hun opleiding kennis op omtrent communiceren met patiënten. Maar dat houdt niet automatisch in dat ze de theorie ook in de praktijk kunnen toepassen. Er is weinig literatuur voorhanden en trainingen schieten vaak te kort. Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen voorziet in deze leemtes. De auteur benoemt de verschillende communicatieve vaardigheden, gaat in op het systematisch verpleeg kundig handelen en behandelt de verschillende gespreksmodellen, zoals het helpend gesprek, het slechtnieuwsgesprek en omgaan met agressie. Bovendien belicht ze de juridische onderbouwing, die sinds de invoering van de wet BIG en de wet WGBO steeds belangrijker wordt. Elsbeth ten Have heeft expressie en communicatie gestudeerd in Leeuwarden. Na haar afstuderen doceerde zij communicatieve vaardigheden en didactiek. Tevens werkte Ten Have in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Vervolgens voltooide ze de hbo-v in deeltijd, waarna ze communicatieve vaardigheden doceerde aan een hbo-v. Sinds 1996 heeft de auteur haar eigen trainingsbureau dat zich richt op communicatietrainingen in de gezondheidszorg. Daarnaast is zij werkzaam als verpleegkundige in het Academisch Ziekenhuis te Groningen.