Omschrijving
Zeil Tjalk varend monument, volledig ge-refit.
Ligplaats elders, bezichting mogelijk op afspraak
De tjalk Isabella is in 1895 van stapel gelopen bij de werf van J.J. Croles in IJlst, Friesland. Tot 1947 werd het schip gebruikt als vrachtschip, voornamelijk voor het vervoer van turf. In 1947 werd de tjalk omgebouwd tot jacht. In 1959 kreeg het jacht naar een ontwerp van Jachtarchitect H. Lunstroo haar huidige vorm.
Isabella is jacht ingeschreven in het Nationaal Register Varende Monumenten als Varend Monument onder nummer 1597. In het standaardwerk Ronde en Platbodemjachten van Mr. Dr. T. Huitema wordt het scheepstype tjalk o.a. beschreven aan de hand van Isabella. De originele bouwtekeningen van Isabella berusten in het Scheepvaart Museum in Sneek (Google: tjalkjacht Isabella). In het stamboek van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten wordt Isabella (plaquette nummer 110) beschreven waarbij ook verwezen wordt naar een artikel in de Waterkampioen van maart 1960.
Isabella is sinds 1987 in het bezit van de huidige eigenaar. Deze heeft het schip recent volledig gerestaureerd met het doel het jacht geschikt te maken voor zeilen en droogvallen op het wad maar ook voor de vaart op de Franse kanalen. Het schip is te koop omdat hij besloten heeft zich te concentreren op zijn zeewaardige jacht.
De Vetus/Deutz motor dateert uit 2015 en heeft niet meer dan 226 draaiuren. Het 12 en 220V elektrisch systeem inclusief bedrading zijn volledig vernieuwd. Verbruik en accustatus worden gemonitord door een Mastervolt computer. Interieurverlichting, warm en koud water, toilet en sanitair en bijbehorende tanks zijn volledig vernieuwd. De kombuis is voorzien van een nieuwe Wallas diesel kookplaat en oven. Er is een ijskast met vriesvak.
Mast en andere rondhouten zijn van 2015, evenals de zeilen. De wortel op de masttop is met bladgoud verguld.
Het schip is naar keuze te sturen met de helmstok of met een joystick. Verder is er een krachtige proportioneel werkende boegschroef, bediend door een joystick.
De mast is uitgerust met een contragewicht waardoor de mast door één persoon - ook tijdens de vaart - gestreken en gezet kan worden. Het zeiltuig kan eenvoudig verwijderd worden bij tochten door bijvoorbeeld de Franse kanalen. Het bakboord zwaard is recent gerestaureerd en het stuurboord zwaard is nieuw.
De betimmering van de kuip is recent vervangen en gemonteerd op een roestvrijstalen ondergrond. Dit materiaal is ook toegepast toen de motorkist en de bakskisten vervangen werden. De rvs-overloop is demontabel zodat er een betere doorloop in de kuip ontstaat als er niet met het schip gezeild wordt.
De kajuit is uitgerust met dubbele beglazing, een heteluchtverwarming en een dieselkachel in de salon.
De verlichting in het schip is LED met behoud van de klassieke uitstraling. In de roef bevindt zich een ruime tweepersoonshut met warm en koud water en vóór in het schip bevindt zich een hut met een tweepersoons en één persoons bed. Dit maakt dat de Isabella 5 vaste slaapplaatsen heeft.
Door haar afmetingen is deze tjalk ook ideaal te gebruiken voor het bevaren van de Franse kanalen. En door haar monumentstatus kan het schip in aanmerking komen voor een ligplaats in een museumhaven.
Algemeen
Besturing: Helmstok
Ramen: Dubbel glas in teak sponning
Accommodatie
Overig:
Klassieke messing verlichting met deels ledlampen,
Motor, electra, water
Bedieningspaneel: Mastervolt computer
Watertank & materiaal: 200 liter Rvs en 200 liter staal
Overig:
12V en 220V bekabeling aangelegd tijdens restauratie 2011-2018
Tuigage
Rondhouten, verstaging: 2015, Peter Houten Design
Strijkinstallatie: Met contragewicht (nieuw)
Fok: 2015, 2 x gebruikt
Overig:
Rondhouten zijn van 2015 evenals de zeilen.
Uitrusting
Stootwillen, lijnen: 6
Extra gegevens:
Merk: Croles
Bouwjaar: 1895
Ligplaats: Bezichtiging uitsluitend op afspraak
Lengte: 14.25 meter
Breedte: 3.3 meter
Diepgang: 0.8 meter
Conditie: Gebruikt
Opties:
Rompmateriaal: Staal
Rompvorm: Platbodem
Kielvorm: 2 zijzwaarden waarvan SB zwaard nieuw.
Aantal slaapplaatsen: 5
Aantal hutten: 2
Doorvaarthoogte: 12.75
Merk motor: Vetus Deutz
Type motor: DT 470 12v/ip TM345 - 2.47 intercooling
Bouwjaar motor: 2013
Brandstof: Diesel
Draaiuren: 226
Vermogen: 68
Aandrijving: Shaft
Tank: 150 l
Boegschroef: aanwezig
Aantal cilinders: 4
Maximum snelheid: 13
Besturing: Helmstok
Kooktoestel: aanwezig
Koelkast: aanwezig
Navigatieverlichting: aanwezig
Dieptemeter: aanwezig
Omvormer: aanwezig
Vuilwatertank: aanwezig
Zwemtrap: aanwezig