Omschrijving
Artikelcode: 6902
Design Museum Gent - History & Collections
239 pages
color and some b&w photos
Hard cover
23 x 23 cm
1,146 kg
English and Dutch/Nederlands Initially the collection of the Design museum Gent predominantly consisted of eighteenth-century period furniture, but along the way it became the only Belgian museum specializing in twentieth-century and contemporary design. Their pride is the art nouveau collection, among the most beautiful collections of Belgium. Alongside important Belgian artists (Henry van de Velde, Victor Horta and Paul Hanker) we see the work of foreign designers like Josef Hoffman and Otto Wagner (both Wiener Secession). Works of representatives of modernism (Le Corbusier and Gaston Eysselinck) and post-modernism (Allessandro Mendini, Aldo Rossi, Hans Hollein en Andrea Branzi) are also part of their collection. The minimalism of Maarten Van Severen is confronted with the sculptural approaches by Pieter De Bruyne and Emiel Veranneman. Works by outsiders like Borek Sipek and Ron Arad show the broad interest for contemporary design. In this new museum catalogue, author Lieven Daenens, curator of the museum, provides his readers with an extensive introduction and reproductions and notes on and about approximately 175 top pieces from the collections, which are the main attractions in the museum. An invaluable reference work for lovers of absolute classics and contemporary top design. ---------------------
Oorspronkelijk bestond de collectie van het Design museum uit overwegend achttiende-eeuwse stijlmeubels, maar gaandeweg groeide deze culturele instelling uit tot het enige Belgische museum dat zich toelegt op twintigste-eeuws en hedendaags design. Blikvanger is hun art-nouveaucollectie: een van de mooiste van het land. Belangrijke Belgische kunstenaars (Henry van de Velde, Victor Horta en Paul Hanker), worden geflankeerd door buitenlandse ontwerpers zoals Josef Hoffman en Otto Wagner (beiden Wiener Secession). Ook ontwerpen van vertegenwoordigers van het modernisme (Le Corbusier en Gaston Eysselinck) en het postmodernisme (Allessandro Mendini, Aldo Rossi, Hans Hollein en Andrea Branzi) komen ruim aan bod. Daarnaast wordt het minimalisme van Maarten Van Severen er geconfronteerd met de sculpturale benaderingen van Pieter De Bruyne en Emiel Veranneman. Ook buitenbeentjes als Borek Sipek en Ron Arad getuigen van de brede interesse voor hedendaags design. Deze nieuwe museumcatalogus bevat naast de uitgebreide inleiding van auteur Lieven Daenens, conservator van het museum, ook reproducties en notities van en over ongeveer 175 topstukken uit de verzamelingen. Een onmisbaar referentiewerk voor liefhebbers van absolute klassiekers en hedendaags topdesign.