MarktPlaza

Te koop reclamesingle: Ibbeltje

270x bekeken
13 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Gebruikt
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

Te koop reclamesingle: Ibbeltje ( naar een verhaal van A.M.G. Schmidt)
Uitgebracht door Venz
106.847 E
 2,-

Ophalen in Utrecht of verzenden
Actuele verzendkosten: zie winkelpagina verzendkosten
Fraaie hoes: zie foto, de hoes heeft een kleine scheur die niet hinderlijk is
m.m.v. Hetty blok, Annemarie van ees, Joop Doderer, Jan Oradi, Trio Lemaire
Annie M.G. Schmidt wist niet zeker of Ibbeltje nog wel uit de vergetelheid moest worden opgediept. Het waren maar kleine verhaaltjes over een meisje, een vader en een moeder die vroeger een kat was geweest. Later had ze dat idee in Minoes veel beter uitgewerkt, vond ze - en dat was ook zo. Maar toen Tine van Buul en Reinold Kuipers bezig waren haar verzamelde liedjes en gedichten te bundelen, kwam Ibbeltje opnieuw ter sprake. Tenslotte wisten ze de schrijfster er toch van te overtuigen dat daar maar eens een boek van moest worden gemaakt.
Ibbeltje was geen boek, maar een serie muzikale hoorspelletjes, in 1961 en 1962 wekelijks uitgezonden op de commerciële zenders Veronica en Radio Luxemburg. Elke aflevering duurde een kwartier en werd 'aangeboden' door de cacao-, chocolade- en suikerwerkenfabrikant Venz te Vaassen, die zichzelf daarom het predikaat 'de vriend van alle kinderen' had aangemeten. De reclame bleef echter beperkt tot de aan- en afkondigingen.
“We werden gesponsord”, zegt Wim Ibo, producer en regisseur van de uitzendingen, “maar dat was toen nog een vrijwel onbekend begrip. Iedereen dacht dat we reclame moesten maken, terwijl Ibbeltje niet één keer om een boterham met chocoladehagelslag van Venz heeft hoeven vragen. De sponsor had geen invloed op de tekst. Maar in de ogen van het omroepbestel, dat toen nog oppermachtig was, waren we meteen besmet. En dan te bedenken dat het ook nog werd uitgezonden op twee commerciële zenders - dat was helemáál tegen het zere been. Ze hebben ons uitgekreten alsof we misdadigers waren.”
Na haar fabelachtig succesvolle series De familie Doorsnee (radio) en Pension Hommeles (televisie) werkte Annie Schmidt steeds vaker mee aan reclamecampagnes. Ze werd in die sector niet alleen beter gehonoreerd, maar bovendien stelde ze met voldoening vast dat hier veel grotere budgetten beschikbaar waren voor het produceren van radioprogramma's en het uitvoeren van boekjes. 'Haar opdrachtgevers zijn niet meer in de eerste plaats de radio-omroepverenigingen', schreef het vakblad Revue der Reclame in 1963, 'maar tal van Nederlandse bedrijven die door gebruikmaking van haar teksten proberen de goodwill van hun produkten bij het Nederlandse publiek te verhogen.' Ook illustratrice Fiep Westendorp profiteerde van de grotere financiële ruimte; in plaats van zwartwit-tekeningen kon ze voor de reclameboekjes voor het eerst prentjes in kleur maken.
Bron: NRC boeken.nl