MarktPlaza

Sumantra Ghoshal - De Geindividualiseerde Onderneming (Hardcover/Gebonden)

84x bekeken
4 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Niet van toepassing
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

Een Fundamenteel Nieuwe Benadering Van Management

279 pagina's

De geindividualiseerde onderneming 'Menselijke creativiteit en persoonlijk initiatief zijn de meest belangrijke bron van concurrentievoordeel.' Een boek over de kracht van het individu als schepper van waarde en het belang van individualiteit in management.
Het beeld van de'organisatiemens' als radertje in een enorme machine is niet alleen gedateerd maar ook gevaarlijk. Ghoshal en Bartlett beargumenteren dat managers een filosofie moeten aanhangen die gebaseerd is op doel, proces en mensen, in plaats van medewerkers in een vorm te duwen die gebaseerd is op strategie, structuur en systeem. Een filosofie die zich richt op het ontwikkelen van het unieke talent en vaardigheden van het individu.

Het boek beschrijft niet alleen gedetailleerd over het 'wat' maar ook over het 'hoe' u een geïndividualiseerde onderneming kunt bouwen en managen. Het ontwikkelt een nieuw model van de organisatie als een portefeuille van processen in plaats van een hiërarchie van taken. Het beschrijft de nieuwe rollen die de werkvloer, het middenkader en de topmanagers moeten spelen en onderzoekt de persoonlijke mentaliteit, kennis en vaardigheden die benodigd zijn om te kunnen slagen. En het bestudeert de contouren van een nieuw moreel contract dat deze nieuwe generatie ondernemingen met zowel zijn medewerkers als met de maatschappij als geheel, moet ontwikkelen.
Sumantra Ghoshal en Christopher Bartlett zijn als hoogleraar verbonden aan respectievelijk de London Business School en de Harvard Business School.

Hedendaagse bedrijven zijn hoeders van essentiële, schaarse middelen, kennis en 'sociaal kapitaal': menselijke interactie en persoonlijke ontwikkeling. Menselijke creativiteit en individueel initiatief zijn in de concurrentiestrijd belangrijker dan homogeniteit en conformiteit. Topmanagers moeten als eersten wederzijds vertrouwen met de basis creëren om organisaties te veranderen in een verzameling kernvaardigheden. Discipline, steun, ambitie en vertrouwen moeten geïntegreerd en manifest worden in de dagelijkse organisatieactiviteiten. Daardoor ontstaat de zichzelf vernieuwende, geïndividualiseerde onderneming. Hierin zijn lijnmanagers geen gehoorzame uitvoerders, maar innovatieve ondernemers, hogere managers geen controllers maar vormende begeleiders en topmanagers geen strategische architecten maar bouwers van de instelling. Dit boek is een krachtige exponent van 't denken over moderne strategievorming