Spoorzoeken in de bonte wereld van geloven en denken
Kenmerken
- Conditie
- Gebruikt
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Spoorzoeken in de bonte wereld van geloven en denken
Door B. van Gelder
Geheel herzien door drs. E.G. Hoekstra
1975, 17e volledig gewijzigde druk, Meulenhof Educatief
276 pag., isbn 90 280 3335 1
Prijs: t.e.a.b. (a.u.b. bieden exclusief de eventuele portokosten)
(en in mijn winkel vindt u nog veel meer boeken in 37 groepen/genres onderverdeeld, zoals onder andere de groep ‘studieboeken’. In mijn winkel kunt u de groep van u keuze aanklikken)
“Verantwoording
Dit boek is gegroeid uit lessen en is daarvoor ook bestemd. Het pretendeert dan ook geen volledigheid, geen originaliteit, geen juistheid zelfs in die zin dat over de behandelde onderwerpen het laatste en alleen juiste zou gezegd zijn; er is nl. alleen gezegd wat een basis kan vormen voor de les, wat aanleiding kan geven tot een gesprek, wat vragen oproept of tot nadenken kan prikkelen.
Zeer bewust heb ik afgezien van een historische behandeling, van de kerk-geschiedenis bv., en heb ik gekozen vooor een fenomenologische opzet. Het gaat er m.i. niet om de leerlingen een stuk geschiedenis bij te brengen, maar begrip voor en inzicht in wat er om hen heen op geestelijk gebied te koop is. Ik heb daarbij geprobeerd objectief te zijn, maar vraag bij voorbaat excuss, als ik desondanks af en toe mijzelf niet voldoende heb uitgeschakeld. Ter wille van die objectiviteit werd zo weinig mogelijk onderscheid gemaakt: het zijn allemaal wegen in een wereld, die voor velen een wildernis lijkt. Iedere docent kan op de weg van zijn keuze desgewenst een extra licht laten vallen; daarom ook zijn de groepen van de afdeling IIB en C eenvouding chronologisch gerangschikt. De gemaakte indeling van het geheel spreekt vermoedelijk voor zich.
Afdeling IV zal bij velen de vraag oproepen: waarom deze wel behadeld en die niet? Hoewel een zekere willekeurigheid blijft, kan ik de keus als volgt motiveren: in de eerste plaats wilde ik vooral die figuren een plaats geven, die werkelijk met iets nieuw gekomen zijn, met iets dat invloedrijk was in het geestesleven van onze cultuur; vervolgens dw ong de toegestane ruimte tot een keus van niet meer dan ogeveer 20 figuren. Van een serie van 40, waarmee ik zelf enkele jaren heb gewerkt, zijn de hier behandelde 22 proefondervindelijk de vruchtbaarste en aantrekkelijkste voor de les gebleken.
De tekst van het boekje biedt m.i. bovendien aanknopingspunten genoeg om bijzondere onderwerpen of andere personen ten tonele te voeren!
Voor het gemak bij het zoekenm, is een iets uitgebreidere inhoudsopgave, in alfabetische volgorde, toegevoegd.
Van harte hoop ik, dat dit boekje zal blijken te zijn wat ik er mee bedoeld heb: een handleiding voor de leerling, een handreiking voor de docent en voor allen samen een praktische gids in de fascinerende, bonte wereld van geloven en denken.
B. van Gelder|