Peugeot 205 - 1.9 GTI
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Achtervolgd heb ik ze… zomaar een ontboezeming uit mijn jeugd. Zo leuk vond ik de 205GTi dat ik er inderdaad zo lang als ik kon achteraan bleef rijden en s'avonds de folder wel honderden keren doorlas. Een aanvullend persoonlijk kredietje was er voor nodig, ik moest en zou zo'n GTi rijden. Drie exemplaren reed ik nieuw, zo trots als een pauw en altijd met een glimlach op mijn gezicht. Mijn broer woonde destijds in Londen en ik jakkerde daar regelmatig met dik 200km/u naartoe op vrijdagavond. Zo dwars door Belgie naar Calais kwam je helaas niet veel bochten tegen, leuker werd dat toen ik met vrienden op vakantie ging naar Italie. Dat bochtenwerk! Mijn leukste auto ooit, de 205GTi. Jeugdsentiment? Vijfentwintig jaar later blijkt die liefde toch niet zomaar ergens vandaan gekomen te zijn, wat zijn ze populair nu. Samen met de Golf GTi is het een van de vormgevers van de hatchback rage die daarna ontstond en nog steeds actueel is. De GTi is een echte klassieker geworden, vorige maand sierde de auto als 'Hot Hatch' zelfs de cover van de Engelse Octane. Ere wie eer toekomt. Met 130pk op de voorwielaandrijving, een zeer mooie pk/kiloverhouding, stoelen om een film op uit te kijken en die subtiele rode details rondom is het een ultra sportieve hatchback met klasse en stijl. Wie zich nu als midlife-crisis medicijn een 205GTi wenst zoekt meestal naar die bekende speld in de hooiberg. Immers bijna alle exemplaren zijn mishandeld nadat ze de bodem van de afschrijfcurve bereikt hadden, ze zijn aan het roesten, hebben extreem hoge kilometerstanden, zijn echt 'leeg gereden' of niet schadevrij. Ze waren destijds te betaalbaar om ze direct onder een hoes in de garage te zien verdwijnen. Menig student heeft zich er in uitgeleefd in de latere jaren van een GTi. Kortom wil je zo'n tijdmachine waarin je weer even slank en fit bent dan wordt het nog een lastig klusje. Vanzelfsprekend weet dokter Hans raad, een gezonde 205GTi wist hij te vinden. Genezend medicijn voor de eerste die zich meld met de midlife-crisis die te zalven blijkt met dit stuk snelle emotie. Kom gewoon even zitten en die sfeer van toen opsnuiven, kost niets. Deze eerste serie HotHatch met het populaire GTi badge is misschien wel de leukste van de gehele snelste serie die Peugeot in de jaren negentig uitbracht. In ieder geval de GTi met de mooiste velgen van allemaal. De gesmede velgen zijn ook het herkenningspunt van de verder uitermate gedistingeerde GTi. Met slechts 885kg en een 130pk (de zeldzame en meest gezochte versie) sterke injectie motor die je zo maar richting de 6000 toeren kunt en moet jagen biedt de 205GTi klassiek rijplezier. Agiel en lichtvoetig, alles wat er onder je gebeurt duidelijk en plezierig communicerend met een vertrouwen wat hoort bij een GTi in balans. Uit ruime eigen ervaring kan ik u melden dat er weinig betaalbare auto's zijn die zoveel rijplezier bieden. En dan met het aansprekende bescheiden uiterlijk van een topmodel met klasse. Een origineel onverprutst exemplaar is zeldzaam omdat ze met hogere kilometerstanden vaak in 'verkeerde handen' vielen. Deze keurig verzorgde liefhebbers GTi is de bekende uitzondering op de regel. Origineel en schadevrij, weinig gereden en zonder beschadigingen. Inmiddels ook ontdekt door de liefhebber/verzamelaar. Dat stuwt de prijzen omhoog wanneer het om een echt mooi exemplaar gaat, desondanks nu nog redelijk betaalbaar te koop voor € 15.950,- Met origineel schuifdak. Zie voor meer dan 100 foto's onze website www.witmerodijk.nl of u gebruikt de volgende link; http://www.witmerodijk.nl/te-koop/peugeot-205-gti-1.9-1987/1479
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Modelreeks: okt 1986 - aug 1989
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielbasis: 242 cm
Acceleratie (0-100): 9,0 s
Topsnelheid: 202 km/u
Bekleding: Leder/stof
Interieurkleur: Antraciet
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)