Artikelprijzen
Is het beter om wel of geen artikelprijzen op je producten te plakken?
Het is een vraag zonder eenduidig antwoord. Wat beter is, hangt namelijk af van de producten die je verkoopt, de sector waarin je actief bent en de wensen van jouw klanten. Dus laten we de voor- en nadelen bekijken van beide opties.
Wel of niet kiezen voor artikelprijzen?
Om de voor- en nadelen van beide opties te achterhalen, zijn we in gesprek gegaan met HelloPrint. Een online drukkerij die veel winkeliers helpt bij het aanbrengen van artikelprijzen.

Wél prijzen van producten
Producten voorzien van duidelijke prijzen is iets dat veel klanten waarderen. Het zorgt er namelijk voor dat ze precies weten wat een product kost, zonder dat ze dit hoeven te vragen. Er zijn zelfs klanten die afhaken, als ze eerst om de prijs moeten vragen.
Het straalt in veel branches ook vertrouwen uit als alle producten geprijsd zijn. Je laat hiermee zien dat dezelfde prijzen gelden voor iedere klant en deze transparantie komt op veel (potentiële) klanten vertrouwd over.
Niet prijzen van producten
Door het niet prijzen van producten, moeten klanten eerst contact opnemen. Dit kan een ingang zijn om een gesprek aan te knopen, en meer te vertellen over je onderneming en het product.
Ook scheelt het niet prijzen van producten tijd. Het is echter goed om te weten dat je in Nederland verplicht bent om producten in fysieke winkels te voorzien van prijzen. Deze verplichte prijsaanduiding kan worden aangebracht op het product zelf of op de bijbehorende stelling.
Hoe kun je producten op een goedkope en efficiënte manier van prijzen voorzien?
Het wel prijzen van producten is echter makkelijker dan je denkt en hoeft helemaal niet duur te zijn. Dus laten we eens kijken welke opties er zijn.
Praktische oplossingen, met dank aan HelloPrint
Tijdens een rondleiding bij HelloPrint hebben we de verschillende soorten producten met eigen ogen kunnen bekijken. Waaronder de etiketten op rol, die volgens de onderneming veel worden ingezet voor het prijzen van artikelen (inclusief logo).
Voor luxere producten kun je ook kleine kaartjes laten drukken, om vervolgens de prijs op de achterzijde te noteren. Dit is volgens HelloPrint een gewilde keuze onder kunstenaars, voor het prijzen van onder andere schilderijen en designobjecten.
Wat is de meest voorkomende methode, wel of niet prijzen?
De meeste ondernemers kiezen er volgens HelloPrint voor om hun producten wel te prijzen, veelal omdat het merendeel van de consumenten dit het prettigste vindt. Het is ook voor jezelf als ondernemer erg duidelijk, evenals het inscannen van barcodes via etiketten op producten.
FAQ
Is het prijzen van producten verplicht?
Volgens de Rijksoverheid moeten consumentenproducten in Nederlandse winkels voorzien zijn van een prijsaanduiding. Het gaat hierbij om het bedrag inclusief BTW.
Hoe bepaal je de artikelprijs?
Het bepalen van de prijs van een product is niet altijd eenvoudig. Hierbij dien je rekening te houden met de inkoopprijs, eventuele extra kosten voor verzending, de af te dragen BTW en overige kosten (huur winkelpand, personeel, etc). Er komt dus veel meer bij kijken dan wanneer je als particulier iets tweedehands verkoopt.
Hoe prijs je een artikel met meerdere varianten?
Als je een product hebt waarvan er meerdere varianten bestaan, kun je kiezen voor het tonen van een vanafprijs op het etiket.