MarktPlaza

NOVALIS**GEORG FRIEDRICH . HARDENBERG*DE GENIUS VAN DE ZANG*

180x bekeken
6 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Gebruikt
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

NOVALIS OFTE GEORG FRIEDRICH HARDENBERG
**DE GENIUS VAN DE ZANG**
1.DE INLEIDING EN DE VERTALING VAN HET PROZA ZIJN VAN DIRK COSTER.
2.DE GEDICHTEN ZIJN VERTAALD DOOR DR. P. C. BOUTENS.
3.ILLUSTRATIES EN BANDTEKENING ZIJN VAN THIJS MAUVE.
ZEER FRISSE UITGAVE UITGAVE WERELDBIBLIOTHEEK.
ARTIKEL INVENTARIS CODE 53.522
FORMAAT 235 X 163 X 5 + 32 PGS + 122 GRMS
VERZENDING IN BELGIE 2,61 EURO
**IT IS NOT ENOUGH TO BE BUSY. THE QUESTION IS ,WHAT ARE WE BUSY ABOUT?.**dixit HENRY DAVID THOREAU 1871- 1862.
Novalis, pseudoniem van Georg Friedrich Philipp Freiherr von Hardenberg (Oberwiederstedt, 2 mei 1772 - Weißenfels, 25 maart 1801) was een Duits auteur uit de periode van de romantiek.
Novalis was de tweede van elf kinderen. In 1794 beëindigde hij zijn Rechtenstudie in Jena, Leipzig en Wittenberg met glans. In maart 1795 verloofde hij zich - zonder dat zijn ouders ervan wisten - met de twaalfjarige Sophie von Kühn. Na haar dood in 1797 ging hij in Freiberg weer studeren, onder andere chemie en wiskunde. Ook op zijn tweede verloving, in 1798 met Julie von Charpentier, volgde geen huwelijk. Na een maandenlange ziekte overleed hij in 1801 vroegtijdig. Hierdoor werd hij een legendarische figuur (er bestaat zelfs zoiets als "Novalismus").
In zijn werk komen een aantal typisch romantische motieven terug: "Sehnsucht", melancholie, doodsverlangen, ... Ook het motief van de nacht speelde een grote rol in zijn poëzie (Hymnen an die Nacht, 1800). Het is de nacht die de sleutel biedt om de werkelijkheid te begrijpen en de ogen van de ziel opent. De blauwe bloem, die onder andere in Heinrich von Ofterdingen opduikt, is een motief dat voorgoed met Novalis verbonden blijft en waarin verschillende elementen samenkomen: droom, poëzie, liefde en het verlangen naar oneindigheid.
Novalis' oeuvre is vrij fragmentarisch. Een aantal teksten zijn samengebracht in het in 1798 verschenen Glaube und Liebe (voluit Glaube und Liebe oder der König und die Königin). In 1799 schreef hij in Die Christenheit oder Europa zijn visie op de geschiedenis van de Europese cultuur neer (in de stijl van François René de Chateaubriand). Die begint volgens hem bij de Middeleeuwen en bereikte een dieptepunt met de Franse Revolutie, waarna het weer beter gaat.
Van het eerder al vermelde Hymnen an die Nacht zijn twee versies bekend: de oorspronkelijke met vrije verzen en de versie in ritmisch prosa, zoals ze verschenen is in het tijdschrift "Athenäum" van de gebroeders Schlegel.
Novalis waagde zich ook aan een roman, Heinrich von Ofterdingen, die hij echter door zijn ziekte en zijn vroege dood niet heeft voltooid.
Novalis heeft een grote invloed uitgeoefend op het Europese symbolisme.
[bewerken]Bibliografie
1797 Hymnen an die Nacht; (Ned. vert.: 1992; Hymnen aan de nacht)
Athenäum-Fassung:
Welcher Lebendige, Sinnbegabte...
Muß immer der Morgen wiederkommen?
Einst da ich bittre Tränen vergoß
Nun weiß ich, wenn der letzte Morgen sein wird...
Über der Menschen weitverbreitete Stämme...
Sehnsucht nach dem Tode
Handschriftliche Fassung:
Welcher Lebendige...
Muß immer der Morgen wiederkommen?
Einst da ich bittre Tränen vergoß –
Sehnsucht nach dem Tode
Über der Menschen...
Hinunter in der Erde Schoos...
1798 Glauben und Liebe oder der König und die Königin
1798 Blütenstaub; (Ned. vert.: 1995; Stuifmeel; door: Wijnand Steemers)
1798-99 Die Lehrlinge zu Sais
1799 Die Christenheit oder Europa
1802 Heinrich von Ofterdingen
1802 Geistliche Lieder
Was wär ich ohne dich gewesen?
Fern im Osten wird es helle
Wer einsam sitzt in seiner Kammer
Unter tausend frohen Stunden
Wenn ich ihn nur habe
Wenn alle untreu werden
Wenige wissen
Weinen muß ich, immer weinen
Ich sag es jedem, daß er lebt
Es gibt so bange Zeiten
Ich weiß nicht, was ich suchen könnte
Wo bleibst du Trost der ganzen Welt?
Wenn in bangen trüben Stunden
Wer einmal, Mutter, dich erblickt
Ich sehe dich in tausend Bildern
Giasar und Azora
Fabeln
Das Pferd; Das verworfne Geschenk; Der Bär; Der Fuchs; Der Philosoph; Der Tiger und der Fuchs; Der alte Sperling; Die Übel;
Die Buhlerin; Die Ephemeris; Die Eule und der Sperling; Die Geschichte von Hyazinth und Rosenblütchen; Die Milbe; Die Schnecken;
Die Wiedervergeltung; Gedichte; Alle Menschen seh ich leben... ; Allmächtiger Geist, Urquell aller Wesen...; Am Sonnabend Abend;
An Adolph Selmnitz; An Agathon; An Carolinen; An Dora; An Friedrich II.; An Friedrich Wilhelm; An He[rrn August Wilhelm] Schlegel;
An Julien; An Schleiermacher; An Tieck; An den Tod; An die Fundgrube Auguste; An die Muse; An einen friedlichen König;
An mein Schwert; An meine Freunde; An meine sterbende Schwester; Anfang; Antwort an Carolinen; Armenmitleid; Auf Josephs Tod;
Badelied; Bei dem Falkenstein; Blumen; Cäsar Joseph; Das Bad; Das Gedicht; Das süßeste Leben; Der Eislauf; Der Fremdling;
Der Harz; Der Himmel war umzogen...; Der Teufel; Der müde Fremdling ist verschwunden...; Die Erlen; Die Kahnfahrt; Die Quelle;
Distichen; Eins nur ist, was der Mensch zu allen Zeiten gesucht hat...; Elegie auf einen Kirchhof; Es färbte sich die Wiese grün...;
Gedicht zum 29. April; Geschichte der Poesie; Gottlob! daß ich auf Erden bin...; Ich weiß nicht was;
In stiller Treue sieht man gern ihn walten...; Klagen eines Jünglings; Letzte Liebe; Lied beim Punsch; M. und S. ; Walzer;
Wohin ziehst du mich...; Zu Sophiens Geburtstag; Zur Weinlese
Neue Fragmente
Die Enzyklopädie V
Die Enzyklopädie VI
Noten an den Rand des Lebens
Sophie, oder über die Frauen
Traktat vom Licht
Von der geheimen Welt
Literatuur
1829 Essay on Novalis; Thomas Carlyle [1795-1881]
1905 Das Erlebnis und die Dichtung; Wilhelm Dilthey [1833-1911]