Nikos Mourkogiannis: Het doel
Kenmerken
- Conditie
- Zo goed als nieuw
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Nikos Mourkogiannis: Het doel
als startpunt van succesvolle organisaties
Leiders van organisaties denken vaak in termen van winst, reputatie of missie, maar succesvolle leiders van ondernemingen zoals Branson van Virgin of Gates van Microsoft denken en handelen ook vanuit Doelen. Het Doel is datgene wat de organisatie goed en waardevol vindt en waarnaar ze wil handelen.
In dit boek zet de wereldberoemde consultant Nikos Mourkogiannis het denken over succesvolle organisaties op zijn kop. Hij laat zien dat de ogenschijnlijke ondergeschiktheid van morele waarden aan winst maken niet effectief is en ook niet tot blijvend succes leidt. Morele waarden en ideeën inspireren en motiveren mensen en vormen de essentie van een organisatie, en daaruit vloeien andere zaken voort zoals missie, visie, strategie en winst.
Aangetrokken door het werk van grote filosofen als Aristoteles, Hume, Kierkegaard en Nietzsche en gebruikmakend van voorbeelden van talloze ondernemingen onderscheidt Mourkogiannis de vier belangrijkste typen Doelen:
1 Ontdekking oftewel het nieuwe willen weten en doen
2 Excellentie oftewel het goede willen doen
3 Altruïsme oftewel het geluk van mensen willen stimuleren
4 Heldendom oftewel prestaties willen leveren
De auteur laat zien hoe je deze doelen kan inschakelen om eenheid te creëren binnen de onderneming en zo de onderneming te versterken en duurzaam succesvol te zijn. Een belangrijk boek voor iedereen die dieper wil nadenken over essenties van leiderschap en ondernemerschap.
UItg. Business Contact, paperback. Praktisch in nieuwstaat.
kstps
210815
P220815