MarktPlaza

Little Big Planet PS 3 (Nieuw)

180x bekeken
9 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Nieuw
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

Little Big Planet is een unieke game waarmee je kunt spelen, levels kunt maken en deze kunt delen met anderen. Naast dat het een waanzinnig platformavontuur is, blinkt LittleBigPlanet ook uit door de gigantische community. Little Big Planet is een wereld zoals je nog nooit hebt gezien; een landschap vol pure verbeeldingskracht dat met de hand is gemaakt van alledaagse materialen. In plaats van de lineaire gameplay zoals je gewend bent uit andere platformspellen gebruikt Little Big Planet een geavanceerd physics-systeem dat de kracht van de PlayStation 3 optimaal benut. Vormen, materialen en voorwerpen reageren precies zoals je verwacht: ballen rollen, sleeën glijden en veren springen alle kanten op! De wondere wereld van Little Big Planet De held uit Little Big Planet is Sackboy, het stoere schattige poppetje dat samen met j ou de wondere wereld van Little Big Planet ontdekt. Je kunt helemaal zelf bepalen hoe Sackboy eruitziet. Zo is het mogelijk zijn kleur, kostuum, stijl en zelfs zijn houding en gedrag te veranderen. Als je liever een Sackgirl heb kan dat natuurlijk ook! Terwijl je samen met Sackboy over Little Big Planet loopt, ontdek je allerlei verbazingwekkende locaties. De unieke levels zijn altijd even leuk en door de realistische physics en de fantasierijke ontwerpen word je steeds opnieuwe verrast. Je moet uitdagingen voltooien en voorwerpen verzamelen, maar je kunt ook je gaming skills laten zien in races en topscorelijsten. Verspreid over acht werelden, neemt Little Big Planet je mee naar locaties vol met geheimen, hindernissen en slinkse bazen. Zo heb je onder andere de mogelijkheid Afrikaanse, Japanse, Indiase, en Zuidwest-Amerikaanse locaties te ontdekken. Laat je fantasie de vrije loop In Little Big Planet kun je met allerlei tools aan de slag om de meest geweldi ge we r elden te creëren. Je kunt de omgeving van je Sackboy of Sackgirl aanpassen met stickers en versieringen of obstakels, vijanden en uitdagingen plaatsen in de verschillende sjablonen. Gebruik de Eye Toy om foto's van jezelf te nemen en verspreid ze in de gamewereld! Binnen de kortste keren bouw je je levels en voorwerpen helemaal zelf. Gebruik de inspiratie die je opdoet in de game en bouw met het grootste gemak je eigen grote fantasiewereld! Speel Little Big Planet met elkaar en tegen elkaar! Little Big Planet is een feest om met meerderen tegelijk te spelen. Je kunt dat doen met vier spelers op hetzelfde PlayStation 3 systeem of online via het PlayStation 3 netwerk. Speel samen, tegen elkaar of allebei! Heb je zelf geen zin om creatief aan de slag te gaan en de raarste creaties te fabriceren? Geen nood, want er zijn duizenden andere spelers die dat wel doen! En het mooie is dat jij toegang hebt tot al die knotsgekke en prachtige levels! Doormiddel v a n een s lim beoordelingssysteem wordt het zoeken naar levels een fluitje van een cent en heb je in no-time een passend level gevonden. Maak nieuwe vrienden, laat berichten achter, organiseer spelsessies of chat met anderen om inspiratie op te doen. Little Big Planet is een uniek spel. De vrijheid en de mogelijkheden die je als speler krijgt om de meest bizarre en fantastische omgevingen te creëren én te spelen zijn werkelijk fenomenaal. Duik in de game, laat je hart veroveren door Sackboy en bereid je voor op de meest bijzondere game-ervaring ooit! Een artikel schrijven over LittleBigPlanet is lastiger dan het lijkt. Ik begon met schrijven en al snel had ik meer dan tien alinea's. Terwijl ik nog niet eens op een helft van mijn verhaal zat. Daarom ga ik het hebben over het gedeelte wat mij het meest aanspreekt. En dat is gek genoeg niet het spelen van het spel. Pim (de koning achter de techniek - Redactie) en ik hebben wel even twee levels gespe el d. Het conce pt is simpel. Je hebt een start en een finish en daartussen bevindt zich een knotsgek level met rollende vuurballen, verende natte sponzen en luchtbellen waarmee je onderdelen vrij speelt. Hoewel het spelen (met meerdere personen) erg leuk is, is dit niet het gedeelte waar ik mijn resterende tekens aan wil verspillen. De slogan van LittleBigPlanet is ?Explore, Create, Share.? En?Create? vind ik de kracht van het spel. We hebben LittleBigPlanet ongeveer drie kwartier gespeeld. Ruim een half uur hebben Pim en ik les gehad in het creëren van een level in LittleBigPlanet. Elke keer als de beste man een mogelijkheid noemde kreeg ik gelijk ideeën om het toe te passen. Maar er ontstonden ook steeds meer vragen. Ik heb wel twintig keer ?kan dit?? gevraagd en het kon allemaal. Je fantasie is werkelijk de enige beperking. Ik zal proberen uit te leggen wat je allemaal kunt doen. Je start met een leeg level. Je kan met maximaal vier man tegelijk (online en of fli ne) een level b ouwen. Je kiest een materiaal en een vorm. Dit vormt samen een object en deze plaats je in de wereld. Je kunt uit verschillende soorten materiaal kiezen. Steen, kunststof, spons en karton zijn slechts enkele voorbeelden. Elk materiaal heeft zijn eigen eigenschap. Steen is zwaar, karton licht en aan spons kunnen de Sackboys zich vasthouden. In het spel gelden de natuurwetten die wij ook op aarde kennen. Steen kan in het echt niet zweven, in LittleBigPlanet dus ook niet. Maar wat als je steen toch wilt laten zweven? Dan maak je een dunne achtergrond en daar bevestig je de steen aan. Of je maakt gebruik van ?Materiaal X? wat wel kan zweven. En daar hang je dan je steen aan. De materialen zijn interessant en bieden een hoop mogelijkheden. Maar kun je wel genoeg verschillende vormen bouwen? Ja, je kunt elke willekeurige vorm maken die je wilt. Een smiley? Geen probleem. Het InsideGamer logo? Geen probleem. De Eiffeltoren? Geen probleem. Je kiest ee n ba sisvorm zoals een cirkel. Je kiest een andere basisvorm om er vervolgens hapjes uit te nemen. Op deze manier ontstaat er een uniek object. Er is ook een mogelijkheid om de contouren van de objecten aan te passen door punten aan een rand toe te voegen en deze te verslepen. Om deze mogelijkheden te visualiseren heb ik deze twee afbeeldingen gemaakt. Naast vormen en materialen heb je ook nog functies die je kunt toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld objecten laten draaien. Het is zo uitgebreid dat zelfs de richting en de snelheid van de beweging valt in te stellen. Je hebt ook touwen en veren. Hiermee kun je objecten laten zweven en bungelen. Ook hier is het gedrag, zoals de rekbaarheid van het touw, te beïnvloeden. Andere toffe functies zijn triggers. Triggers heb je in twee soorten, zichtbaar en onzichtbaar. Ik zal twee voorbeelden geven. Je bouwt een auto op wielen. Deze wielen draaien standaard naar rechts maar als een Sackboy aan een trigger trekt, gaan de wielen na ar li nks dr aaien . Onzich tbare triggers zijn bijna nog leuker. Zo kun je een onzichtbare trigger maken die objecten laat verdwijnen zodra de sackboys in de buurt komen. Triggers kun je verbinden aan vormen, materialen, eigenschappen van objecten maar ook aan bijvoorbeeld geluid. Het is gewoon onmogelijk om uit te leggen wat je allemaal kunt. Toch wil ik een poging wagen om een aantal dingen te beschrijven die gemaakt zouden kunnen worden. Droom even met me mee. Je zou met je Sackboy een object in een gat kunnen laten vallen. Omdat dit object valt, rolt er een bal naar beneden en die tikt op zijn beurt een ijzeren ketting aan. De ketting valt naar beneden, net als de ijzeren spiesen die daar aan vast zaten. Door het gewicht van de spiesen kantelt er een wip die Sackboy omhoog schiet. Je Sackboy landt in een wederhelft van een katapult. Door het gewicht van de Sackboy schiet de katapult een brandende kogel tegen een draak aan. Hoe kan het ook anders, aan de staart van d e draa k zit een touw. En om dat de draak door de brandende kogel omvalt trekt het touw strak aan, waardoor de poort van het kasteel opengaat. Nu kunnen de Sackboys door de poort heen om aan de andere 95% van het level te beginnen. Toen LittleBigPlanet meer dan anderhalf jaar geleden werd aangekondigd was al duidelijk dat we hier met iets bijzonders te maken hadden. De tijd lijkt voorbij gevlogen, want nu ligt de game alweer bijna in de winkel en kan iedereen aan de slag met misschien de meest bijzondere game van de afgelopen paar jaar. In de basis is LittleBigPlanet niet veel meer dan een simpele platformer á la Super Mario tijdens het 2D-tijdperk. Je bestuurt een personage, een zogenaamde Sackboy in dit geval, vanuit een zijaanzicht door levels heen met een duidelijk begin en een eind, om zo veel mogelijk punten te scoren en items op te pikken. Daarbij zijn eigenlijk maar drie verschillende knoppen belangrijk, namelijk het bewegen met je linkerstick, spri ngen me t kru isj e en dingen vast pakken met de R1-knop. Zou je de game alleen op de eenvoud beoordelen, dan kom je al uit op een dikke voldoende, maar LittleBigPlanet is meer. Veel en veel meer. LittleBigPlanet is behalve een platformer namelijk ook een game met oneindige mogelijkheden om je creativiteit in te uiten. Denk aan de editors voor Quake II lang geleden, maar dan veel uitgebreider en, misschien belangrijker, veel gebruiksvriendelijker. LittleBigPlanet is daarnaast ook een game met physics waar fans van Half-Life 2 van moeten smullen. LittleBigPlanet is een game met ongeëvenaarde mogelijkheden op het gebied van online multiplayer, gezamenlijk spelen en creëren. LittleBigPlanet is hip. LittleBigPlanet is schattig. LittleBigPlanet is alles wat het predicaat ?next-gen? ons ooit heeft beloofd. Maar boven alles is LittleBigPlanet gewoon ongelofelijk leuk. Het is echt zo?n game waarin de techniek volledig in dienst staat van de lol die spelers moeten hebben wa nneer zi j hun P layStation 3 aanzett en om zich te vermaken. Natuurlijk ziet de game er zeer gedetailleerd uit, met verschillende soorten focus om diepte te creëren, vette beeldeffecten, enzovoorts, maar het is de aankleding die hier alle aandacht naar zich toetrekt. Alles in LittleBigPlanet lijkt rechtstreeks afkomstig uit het brein van Michel Gondry (kijk maar eens The Science of Sleep). Oppervlakken zijn uit karton geknipt en aangekleed met stof, terwijl je de naden kunt zien zitten waarmee verschillende onderdelen aan elkaar gebreid zijn. Combineer dat met een kleurenpalet waar menig Nintendo-game jaloers op zou zijn en je hebt een wereld die gemaakt lijkt in het gemiddelde handenarbeidlokaal. Zij het met wat meer talent dan de gemiddelde puber. In deze wereld beweegt jouw stoffen poppetje zich voort. Dit doet hij in zijn eentje of samen met drie andere Sackboys. Dat kunnen Sackboys zijn die worden bestuurd door drie vrienden bij jou op de bank, of door mensen van over de h ele a a rdkloot. Dat eerste is echt geweldig, omdat het dwingt tot samenwerken, maar vaak juist ontaardt in elkaar ordinair klappen uitdelen. En waarom? Gewoon, omdat het er zo leuk uitziet. Na een tijdje aanaanrommelen begint het samenwerken echter toch en ga je met zijn tweeën, drieën of vieren op pad door een eigen creatie of één van de vele levels die de game rijk is. De levels variëren van het simpele ren- en springwerk tot het via een aantal draaiende wielen naar boven zien te komen, het ontwijken van een enorme slang die zich supersnel door een gang beweegt, het zo snel mogelijk door een level racen op een skateboard, het bevechten van een enorme stuiterende sumoworstelaar (van hout natuurlijk) met vier zwakke plekken, enzovoorts enzovoorts. De bijgeleverde levels bieden al zo veel variatie dat anti-creatieve gamers niet bang hoeven te zijn om LittleBigPlanet aan te schaffen. Uiteindelijk speel je die levels niet alleen voor de lol, maar ook om zov eel mogeli jk ob jecten te verzamelen. Elke constructie die je tegenkomt in de bijgeleverde levels is dan ook volledig na te bouwen in de editor, mits je de juiste objecten hebt opgepikt. Zoals ik al zei blinkt deze editor uit in zowel diepgang als gebruiksvriendelijkheid. Je kunt het zo gek nog niet bedenken, of het is wel te bouwen in LittleBigPlanet. Het mooie is dat dat levels oplevert die zelfs ontwikkelaar MediaMolecule niet aan heeft zien komen, gewoonweg omdat zij slechts een simpele gereedschapskist aanreiken, waar creatieve geesten de meest bijzondere dingen mee kunnen maken. Zo zijn er mensen al heftig aan de slag gegaan met het bouwen van levels waarin je heel makkelijk Trophies kunt verdienen. Mijn enige kritiekpunt is hierbij dat de mogelijkheden in de editor op een gegeven moment zo uitgebreid worden dat het einde een beetje zoek raakt. Het overzicht in de menu?s ontbreekt wanneer je rijen met objecten, gereedschappen en materialen hebt vrijgespeeld, waar door je som s co mpleet vergeet wat ook alwee r allemaal mogelijk is. Misschien is dat een luxeprobleem, maar een overzichtelijker menustructuur had hierbij zeker kunnen helpen. Het klinkt wellicht ook als een wat onbenullig minpunt, maar bij een game waarin creëren zo centraal staat, moet de toolbox waarmee je werkt ook feilloos in elkaar zitten. Dat minpunt neemt niet weg dat LittleBigPlanet een bijzondere game is. Het biedt een wereld die volledig interactief is, er geweldig uitziet, oneindige mogelijkheden tot samenspelen biedt, het mogelijk maakt al je creaties met de hele wereld te delen, technisch verbluffend in elkaar zit en daarnaast ook gewoon bakken vol plezier biedt. Dit is pas echt next-gen.Conclusie: Of LittleBigPlanet een mijlpaal in de gamesgeschiedenis wordt kunnen we pas over een aantal jaar zeggen. Feit is dat deze game bijna alles in zich heeft wat gamen op de huidige generatie consoles zo leuk maakt. Het samenspelen, het creëren, het uitwisselen van al je creat ies en ook het technische aspect: het zit er allemaal in en is allemaal fantastisch uitgewerkt. Combineer dat met het het hippe, schattige, coole uiterlijk en de enorme dosis lol die LittleBigPlanet biedt, en je hebt een topper waar je nog heel lang mee zoet zult zijn.