Omschrijving
De Lekker Damsko 750 cabin is echt een fantastische boot. Het verhaal van de Lekker sloepen begint bij een Amsterdammer in Melbourne. Hij miste in het verre Australië de gezellige Amsterdamse botencultuur: met zijn allen rond de stuurman, lekker om je heen kijken. De Lekker Damsko zou ook geschikt moeten zijn voor de zee en deze trendy aluminium speedsloep moest dus het beste van twee werelden bieden. Dat de Lekker sloep Amsterdamse roots heeft zie je al aan de boeg, waar in het aluminium de kenmerkende drie Amsterdamse kruisjes zijn uitgefreesd. Ook de straattaal toevoeging Damsko, is een ode aan de hoofdstad. Daan Meijer ontwierp de sloep na contact met een ondernemende Amsterdammer die eerder al de Lekker Bikes naar Australië had gebracht. Zowel in Nederland als in Oceanië bleek de sloep een schot in de roos.
Opvallend aan de romp is de geknikte zeeg en de forse trimplaat aan de spitsgat romp. De boot is overnaads gelast van 5 mm dik aluminium en de lasafwerking is basaal. De indeling is simpel met een rondzit door de hele boot met lage rugleuningen. Voor het afmeergemak zijn er liefst zes bolders en mooie verhaalklampen. Onder het achterste deel van de boot is de motorkamer, bedekt met enorme kussens zodat daar een zonnedek ontstaat. Nadeel van de kuipindeling is dat de motorkist in het midden veel ruimte inneemt, terwijl deze alleen als tafel/koelkast wordt gebruikt. Onder het voordek met zonnekussens is een kajuitje gemaakt met een lage optie om te slapen en te toiletteren.
Oorspronkelijk werd de Lekker bedacht met een buitenboordmotor in de bun, want dat is goedkoop en onderhoudsvriendelijk. Daar werd van afgestapt omdat de mannen gevoelsmatig liever met een inboard dan met een buitenboordmotor de zee op wilden. Deze cabinversie is uitgerust met een 250 pk Mercruiser sterndive. Er is erg veel moeite gedaan de sloep te perfectioneren. Zoals coating van de binnenzijde, een erg mooi dashboard, gasveren op het motorluik en een gespraypainte romp.
De makers claimen dat dit de snelste sloep op aarde is. Dat klopt niet, al is 72 gemeten kilometers per uur natuurlijk wel pijlsnel. Ondanks een relatief vlak onderwaterschip is de boot koersvast en heeft dankzij de sterndrives een korte draaicirkel. Bij het langzaam varen is fijn dat de 5,7 liter weinig lawaai produceert. Zodra je het gas openzet, steigert de sloep als een dekhengst alvorens afvlakkend weg te sprinten. Op topsnelheid verbruikt de V-6 bijna 75 liter per uur, maar langzaam varend (1000 toeren, 8 km/u) minder dan 5 liter. Meer informatie 0514-569123 of broker@sailingworld.nl.
Zo goed als nieuwe sloep, volgens de bouwers de snelste op aarde!
Extra gegevens:
Merk: Lekker Boats
Bouwjaar: 2018
Ligplaats: In verkoophaven
Lengte: 7.5 meter
Breedte: 2.69 meter
Diepgang: 0.9 meter
Conditie: Gebruikt
Opties:
Rompmateriaal: Aluminium
Rompvorm: Platbodem
Aantal slaapplaatsen: 2
Aantal hutten: 1
Doorvaarthoogte: 1.5
Merk motor: Mercruiser
Type motor: 4.5
Brandstof: Benzine
Vermogen: 250
Aandrijving: Stern drive
Tank: 200 l
Aantal cilinders: 6
Maximum snelheid: 80
Besturing: Stuurwiel