Omschrijving
Jachtmakelaar Daan Hamburger 088-2502504
Koopmans 43
Deze fraaie Koopmans 43 is klaar om met een nieuwe bemanning mooie reizen mee te gaan maken. Er is de afgelopen jaren veel vervangen op het schip dus deze is up to date. Het fraaie teakdek is dit jaar gerefit. Kenmerkend is de vaste buiskap waaronder heerlijk toeven is, ook bij slecht weer. De boot is in 2001 gebouwd maar te water gelaten in 2002. Het interieur biedt veel ruimte en er is zeer veel bergruimte in de bakskisten.
Opmerking van de eigenaren
Helaas zien we het einde van onze zeilers-loopbaan naderen. Dit einde komt eerder dan verwacht. Onze boot is altijd professioneel goed onderhouden geweest. Vijf jaar bij Hutting in Makkum en de laatste 6 jaar bij Scheepstechniek in Andijk. De conditie van de boot is elk jaar op peil gehouden. De laatste drie jaar (periode mei 2016 mei 2019) is er voor een bedrag van meer dan 35.000 euro in de boot geïnvesteerd. Alle facturen van de reparaties zijn beschikbaar en ter inzage.
2019: revisie en vervangen kogellagers stuurinstallatie, refit teakdek, nieuwe motor ankerlier, vervanging ACU 400 (control unit auto-pilot) en nieuwe trisensor geplaatst.
2018: nieuw grootzeil en kluivert, nieuwe hydrofoor,
2017: schilderen opbouw en kuip, revisie webastokachel, grootzeilval vernieuwd en schoten van de zeilen.
2016: vervanging alle navigatieapparatuur (plotter, log- dieptemeter, windmeter, driver en controlunit autopilot, radar) en inbouwen van AIS. Nieuwe scheidingstrafo mastervolt.
Bouwwijze van het schip
Onze Zonnewind is gebouwd bij de werf van Klaas Bood in Níjkerk. De romp ís gebouwd in glassfiber-woodcore. De constructie is een sandwichcomposiet met 'red cedar' kern en
zowel aan de binnen- als buitenkant bekleed met een expoxy laag. De latten zijn gemaakt van eerste klas 'western red cedar' latten. Na uitharding vormen deze latten een zeer
duurzame en stijve basis voor de rompconstructie.
De boeg is extra versterkt op 'aanvaringsgedeelte' d.m.v. van Twaron, een materiaal waarmee o.a. kogelwerende vesten worden gemaakt.
De romp is voorzien van een binnenkielbalk en stevenbalk. Versterkt met glassfiber ís dit een zeer sterke basis voor de romp van het schip, waarbij ook nog massief mahonie houten
wrangen zijn verlijmd.
Woodcore wordt in de huidige jachtbouw weinig toegepast. De belangrijkste reden hiervoor is dat deze bouwwijze erg arbeidsintensief is, en daardoor kostenverhogend. Goed
gebouwd is het een van de meest fantastische bouwmaterialen. Voordelen bouwen in woodcore:
- dit zorgt voor een sterke en stijve romp met zeer goede vaareigenschappen;
- het schip heeft een licht gewicht;
- binnen in een goede isolatie tegen temperatuursverschillen;
- ook geluiden van buitenaf worden goed geïsoleerd;
- nauwelijks sprake van condens in het interieur van de boot;
- de levensduur van hout - epoxy is superieur t.o.v. van kunststof boten.
Algemeen:
Naam schip Zonnewind, Koopmans 43, lengte 13 m, breedte 3.90 m, diepgang 2 m, bouwjaar 2001 (te water 2002), ontwerper Dick Koopmans Sr., woodcore rondspant, gietijzer/lood vinkiel, , waterverplaatsing 11.850 kg, ballast 4.500 kg, Whitlock hydraulisch stuurwiel (kogellagers vernieuwd 2019), Force anker met ketting en dubbel beslag op de boeg, Sprint 1500 electrische ankerlier (2019), rvs zwemtrap, handmatige lenspomp, 2 x electrische lenspomp, hardglazen ramen, binnenbetimmering fineer kersenhout, voorhut met 2 aparte slaapplaatsen (bedlengte 1.85/2.00 m), achterhut met dubbelbed (bedlengte 2.00 m), en 2 langsbanken in de salon, stahoogte salon 1.90/2.00 m, giek/zonnetent, vaste buiskap, kuiptent, winterdekzeil, horren voor alle luiken.
Motor:
Type motor Yanmar 4JH3E, 56pk, diesel, schroefas, 3-blads maxprop schroef, epoxy ingelamineerde brandstoftank 380 liter, urenteller (ong. 2900 uur), brandstofniveaumeter, dubbele filters en dubbele dynamo, Maxpower CT100 12v boegschroef (2014), verlichting en ventilatie in de motorruimte.
Tuigage:
Doorvaarthoogte 18 m, kotter getuigd, Schokker grootzeil 36 m2 uit 2018, kluiver 38 m2 uit 2018, kotter fok 22 m2, Holland Spar aluminimum gespoten mast en giek, RVS verstaging, vaste buiskap, huik, Anderson lieren: 4 x in de kuip 52/46, 3 x aan de mast 28.
Navigatie en apparatuur:
1x 120 Ah startaccu, 2 x 200 Ah service-accu, 1 x 50 ah boegschroefaccu, acculader 12 Volt systeem, omvormer, walstroomaansluiting, Mastervolt 3500 diesel generator (Whisperer), amperemeter, kompas op de stuurstand, Raymarine dieptemeter, log en windset (2016), Raymarine I-70 kaartplotter (2019), Skanti Leisure marifoon met buitenspeaker, Blaupunkt radio/CD speler, Raymarine ACU400 stuurautomaat, Raymarine 650 AIS (2016 zenden en ontvangen), Quantem Q24C 18' radar (2016), ICS navtex, navigatieverlichting, interieur nachtverlichting, deklicht, Sony tv met antenne, Mastervolt isolation transformator.
Gas en water:
380 liter epoxy ingelamineerde watertank, elektrisch waterdruksysteem met boiler, 2 x handmatig toilet, binnen- en buitendouche, 2 x 100 liter vuilwatertank, Isotherm koelkast met vriesvak, Force Ten 3-pits kooktoestel met oven, gasbun voor 2 grote gasflessen, Webasto diesel verwarming met ventilatiestand, Spectra watermaker.
Veiligheid:
4 x automatische brandblussers, joon, harnas, reddingvlot (moet gekeurd worden), reddingsboei.
Disclaimer:
Gegevens worden verstrekt naar beste eer en geweten, echter jachtmakelaardij eSailing is niet aansprakelijk voor de kwaliteit en/of de omschrijving van het vaartuig.
Extra gegevens:
Merk: Koopmans
Bouwjaar: 2001
Ligplaats: Jachthaven Andijk, Nieuwe haven 5, Andijk
Lengte: 13 meter
Breedte: 3.9 meter
Diepgang: 2 meter
Conditie: Gebruikt
Opties:
Rompmateriaal: Woodcore
Aantal slaapplaatsen: 4
Doorvaarthoogte: 18