Klaar van Helvoort - Handboek Marietje Kesselsproject
Kenmerken
- Conditie
- Zo goed als nieuw
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
384 pagina's
weerbaarheidsvergroting bij kinderen van 10 tot 13 jaar
Het Marietje Kesselsproject is in 1990 in Tilburg van start gegaan als een project zelfverdediging voor meisjes van groep 7 en 8 van de basisschool. Vanaf 1994 behoren ook jongens tot de doelgroep. Het project bestaat uit een reeks van twaalf lessen waarin wordt gewerkt aan de vergroting van weerbaarheid bij kinderen in situaties van machtsmisbruik. Het programma is er allereerst op gericht slachtofferschap te voorkomen, en in tweede instantie ook daderschap. Na een intensieve aanloopfase is het programma in Tilburg uitgegroeid tot wat het nu is: een preventieproject voor meisjes en jongens van groep 7 en 8, structureel gesubsidieerd door de gemeente. Meer dan veertig basisscholen in Tilburg en omstreken namen er al aan deel.
Het inspirerende Marietje Kesselsproject vindt nu op andere plekken in Nederland navolging. Aan de hand van het Tilburgse model zijn alle aspecten van het project in dit boek samengebracht, zodat het ondersteuning biedt bij de voorbereiding en uitvoering van een dergelijk project. Om de verschillende activiteiten goed te onderscheiden is de informatie verdeeld over drie delen: beschrijving van de activiteiten die voor, tijdens en na een lessenreeks aan de orde zijn; het opzetten van een project en de lessen zelf. De drie delen vormen samen een geheel; van initiatief tot organisatie en uitvoering.
Het elfjarige Tilburgse meisje Marietje Kessels werd in 1900 verkracht en gedood. Deze gruweldaad werd een 'waarschuwende' Tilburgse legende. Vanaf 1990 werd in Noord-Brabant gestart met het uit een reeks van twaalf lessen bestaande Marietje Kesselsproject (MKP) met als centrale doelstelling de weerbaarheid te vergroten van kinderen in situaties van machtsmisbruik (bijvoorbeeld huiselijk en seksueel geweld). Dit preventieproject richt zich op het voorkomen van slachtoffer- en (in mindere mate) daderschap en vindt plaats op de basisschool onder schooltijd. Het omvangrijke handboek bestaat uit drie delen: projectinformatie, coordinatie en uitvoering en de beschrijving van de lessen als kernstuk (lesgeven en lesprogramma, themalessen zoals 'pesten' en 'groepsdruk', huiswerkopdrachten). Het met betrekking tot lay-out, indeling en taalgebruik aansprekende en goed toegankelijke boek bevat onder meer een lijst met (jeugd)literatuur en adressen
Uitstekend inzetbaar in welzijns- en jongerenwerk en het basisonderwijs.