MarktPlaza

Johan Goossens - Wie Heeft Er Wél Een Boek Bij Zich ? (Nieuw)

108x bekeken
1 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Nieuw
Levering
Ophalen of verzenden

Omschrijving

 Johan Goossens  -  Wie Heeft Er Wél Een Boek Bij Zich ?  (Nieuw)

BCZ

Een jaar lang leraar op een ROC

  • 176 pagina's

‘Heb je ervaring?’ vraagt de manager. ‘Nee.’ ‘Een diploma?’ ‘Nee.’ ‘Aangenomen, je kunt morgen beginnen. Je hebt dertien klassen.’ Als cabaretier Johan Goossens leraar Nederlands wordt op een ROC in Amsterdam, proberen zijn nieuwe collega’s hem moed in te praten voor de eerste les: ‘Je moet het nooit persoonlijk opnemen!’ zeggen ze. ‘Je moet Hakim meteen apart zetten! En ga nooit met Sharyselle in discussie, want dan ben je verloren.’ ‘En als er iets is,’ drukken ze hem op het hart, ‘dan bel je gewoon de beveiliging...’ In Wie heeft er wél een boek bij zich? heeft Johan Goossens zijn ervaringen in de klas, waarover hij eerder schreef in zijn veelgelezen column in Het Parool, gebundeld. Het is een openhartig, geestig en ontroerend verslag van een jonge leraar die zich begeeft in het oog van de storm: voor de klas op een ROC in de Randstad.
Johan Goossens was winnaar van het Groninger Studenten Cabaret Festival en debuteerde daarna met zijn cabaretvoorstelling A-Boom!. Zijn show Leer mij de mensen kennen waarin hij ook vertelt over zijn ervaringen als leraar op een ROC, werd genomineerd voor de Neerlands Hoop-prijs voor het meest veelbelovende cabarettalent, de opvolger Daglicht wordt bejubeld door pers en publiek.

oor Het Parool schreef cabaretier Johan Goossens (1982) een column over zijn ervaringen als leraar aan een ROC in Amsterdam. Die columns zijn hier gebundeld. Goossens schrijft geestig en to the point; hij portretteert leerlingen – ter bescherming uiteraard uiterlijkheden en omstandigheden maskerend – met geserreerd gevoel en met aandacht voor opmerkelijke eigenheden. In de eerste columns (en zo ook in de titel) vrees je als lezer een stereotiepe voorstelling van leerlingen, maar al snel blijkt Goossens een hartverwarmend Theo Thijssen-achtig verbond met zijn leerlingen te hebben gesloten, waardoor er liefdevolle portretten ontstaan. Schoolse zaken, aanvankelijke onzekerheid van een leraar, grotestadsproblematiek, multiculturele eigenaardigheden, homoseksualiteit, cabaret en liefdesverdriet passeren de revue. Bezorgdheid is er over het uithuwelijken en verdwijnen van meisjes (de opdracht van het boek luidt: ‘Voor Ayada, Kadisha en alle meisjes die verdwijnen’). In dit boek is er voortdurend empathie met de leerlingen, en zo hoort het ook.

Bespaar portokosten bekijk ook mijn andere advertenties