Jim Collins - Great By Choice Business Bibliotheek Nieuw
Kenmerken
- Conditie
- Niet van toepassing
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
320 pagina's
toeval, chaos, onzekerheid: waarom sommige ondernemingen ondanks alles floreren
Jim Collins heeft gedoceerd aan de Stanford School of Business. Met Good to Greatschreef hij een wereldwijde bestseller waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Winnaar van het Managementboek 2005.
Tien jaar na het verschijnen van Good to Great, volgens velen het beste businessboek van het afgelopen decennium, is Jim Collins terug met een nieuw spraakmakend boek. Hierin beantwoordt hij de vraag: waarom floreren sommige bedrijven in de meest chaotische en onzekere omstandigheden en andere niet?
Succes, zo beweert Collins, is met name een kwestie van goede, gedisciplineerde keuzes maken. Ook neemt hij stelling tegen het alom geaccepteerde idee dat we in deze snelle tijden direct moeten reageren en schakelen. Dat leidt juist vaak tot ondoordachte manoeuvres. Deze en andere conclusies uit negen jaar onderzoek maken dit boek tot een klassieke Collins: gebaseerd op diepgravend onderzoek en zeer stimulerend voor het management van grote en kleinere organisaties. Vol casemateriaal en voorbeelden.
De auteur legt een interessante filosofie voor, gericht op de vraag waarom bedrijven succesvol zijn, zelfs in onzekere (crisis-)tijden. Collins baseert zijn visie op een negenjarig onderzoek en hij rekent af met lang bestaande veronderstellingen, bijvoorbeeld dat succesvolle leiders risico's nemen. Of dat succesvolle bedrijven zich onderscheiden door innovatie. Deze en andere 'gevestigde stellingen' schuift Collins terzijde en wijst de lezer erop dat er in crisistijd helemaal niet direct moet worden gereageerd, dat een gezonde achterdocht voldoende is en dat ook chaotische bedrijven kunnen floreren. De auteur noemt dan voorbeelden als Intel, Microsoft en Southwest Airlines. Het boek is buitengewoon progressief en treedt buiten de geƫffende paden. Derhalve beslist leerzaam en voor elke ondernemer en student bedrijfseconomie interessant.