MarktPlaza

Herman Koch - Denken Aan Bruce Kennedy

72x bekeken
4 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

208 pagina's

Herman Koch (1953) is bekend als televisiemaker (Jiskefet) en schrijver. In 2009 kwamHet diner uit, de roman waarmee Herman Koch wereldberoemd werd. De rechten vanHet diner zijn aan bijna 50 landen verkocht en de roman stond wekenlang op de bestsellerlijst vanThe New York Times. Wereldwijd werden er meer dan 2,5 miljoen exemplaren van verkocht. Begin 2017 zal de Amerikaanse verfilming vanHet diner in première gaan met Richard Gere in de hoofdrol.Herman Koch is de auteur van het Boekenweekgeschenk in 2017. Zijn laatste roman is De greppel, over een Amsterdamse burgemeester die de weg kwijtraakt. Eerder verschenen van hem Zomerhuis met zwembad en Geachte heer M

Mirjam Wenger verblijft een week in haar eentje in Zuid-Spanje. Haar leven met regisseur Bernhard en hun twee kinderen vliegt haar aan en ze heeft schoon genoeg van het Amsterdamse kunstenaarsmilieu. In haar hotel ontmoet ze Bruce Kennedy, een oudere, maar nog steeds wereldberoemde Amerikaanse filmster. Ondanks zijn leeftijd en mogelijke alcoholprobleem voelt Mirjam zich onweerstaanbaar tot hem aangetrokken. Probeert ze hem te verleiden om een mooi verhaal te hebben voor haar vriendinnen thuis of zoekt ze naar een ontsnapping uit de Nederlandse middelmaat?

Spelen de romans van Koch zich vaak af in 'gewone' milieus, deze roman situeert hij in het moderne artiestenmilieu. Miriam, een jaar of veertig en met twee kinderen, is getrouwd met een bijna 'volmaakte' idealistische filmregiseur, die dus altijd geldgebrek heeft. Ze weet zich omringd door een paar op haar echtelijk geluk jaloerse vriendinnen, door zogenaamde vrienden met kunstenaarsidealen, terwijl ze zich steeds meer een buitenstaander gaat voelen. Voldoende voorwaarden om een fikse midlifecrisis te ontwikkelen. Ze vlucht van huis naar een zonnig Spaans oord, ontmoet een beroemde filmster, gaat vreemd of denkt er aan, maar komt uiteindelijk gelouterd op het honk terug. De roman heeft alles in zich van een zedenschets. Koch grossiert in treffende observaties, fileert scherp maar met mededogen de zwakke kanten van zijn personages en heeft geen goed woord over voor het subsidiesysteem in de filmindustrie. Het verhaal zit vol verrassende wendingen, en is heel ironisch over de poses in het kunstenaarsmilieu en de clichebeelden waar de personages mee rondlopen. Meeslepend geschreven.