MarktPlaza

Gewoon positiespel 5

768x bekeken
3 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Nieuw
Levering
Ophalen of verzenden

Omschrijving

Gewoon positiespel 5 (GPS 5) is verschenen in het Nederlands en óók in het Engels!

Nieuw damboek van Johan Krajenbrink.

Gebaseerd op 30 jaar training geven.

Formaat:170x240 mm en 98 pagina’s.

ISBN/EAN: 978-90-830601-2-5

Een citaat uit de inleiding van Gewoon positiespel 5:

Door Coen Bommel ben ik op het idee gekomen voor GPS 5. En door Chizhov... En door Herman van Silfhout... In mijn trainingen met Coen Bommel kwam de vroeger vooral in Bennekom en in Gelderland bekende topspeler en damtrainer Herman van Silfhout in een gesprek langs en zijn benamingen voor sommige posities. Daardoor moest ik denken aan een uitspraak ooit van Chizhov dat hij wist welke standen, welke sleutelstanden, voor hem kansrijk waren. Opeens dacht ik: daar kan ik wat mee doen. Dat is een mooi idee voor deze GPS-serie. In voorbereiding op een training met Coen Bommel dacht ik hier verder over na en ik koos voor één soort sleutelstand die zich in mijn ogen zeer goed leent voor deze serie. Het is het soort sleutelstand dat kans geeft op centrumomsingeling en op klassiek en trouwens op nog wel meer. En past dat goed in deze serie? Ja, ik vind van wel: het is weer een andere manier om positiespel te trainen. (…)

Aanpak

De aanpak in deel 5 is weer anders dan in de delen 1 tot en met 4. Sleutelstanden zijn nu het uitgangspunt. Sleutelstanden die bepaalde systemen tot gevolg kunnen hebben: vooral de centrumomsingeling en het klassiek. Doel van de eerdere delen was heel duidelijk om de lezer actief te laten worden: veel opdrachten. Dat is nu ook het geval. Op allerlei manieren gaat de lezer bezig met deze sleutelstanden. Daar cirkelen we steeds om heen met verschillende opdrachten. Opdrachten zijn goed: zelf denken en zelf bedenken! Niet klakkeloos alleen maar naspelen. De lezer zal daarom op allerlei manieren bezig gaan met de sleutelstanden en dat is toch weer een wat andere manier om te kijken naar positiespel. Je gaat nadenken over een heleboel:

1.      Wat is een sleutelstand?

2.      Kan ik zelf een sleutelstand bedenken?

3.      Weet ik wat ik met de sleutelstand kan doen?

4.      Interessant: hoe krijg ik eigenlijk een sleutelstand?

5.      Wat zijn mogelijke variaties?

6.      Wat als ik blind toespeel naar een sleutelstand?

7.      Kan ik vervolgens al mijn kennis ook omzetten in mooie maar ook passende filmpjes?

8.      Weet ik inmiddels de filmpjes ook in te zetten voor tijdverdeling en voor rekenstanden?