MarktPlaza

Erwin Blom - Handboek Communities

88x bekeken
4 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Niet van toepassing
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

192 pagina's

de kracht van sociale netwerken

Erwin Blom (1961) is internetondernemer en twitteraar van het eerste uur. Eerder publiceerde hij de boeken De Realtime Revolutie (2012) en Handboek Communities (2009) en was hij onder andere het hoofd van VPRO digitaal.

Tien jaar geleden werd de wereldwijde ranglijst van internetsites nog bevolkt door klassieke mediapartijen, nu zijn die stuk voor stuk uit de hoogste regionen verdwenen. Wie op internet een rol van betekenis wil spelen, stelt het publiek centraal. Bloggen, twitteren, hyven, het zijn werkwoorden geworden. Maar wat betekenen ze en wat kun je ermee? Handboek Communities geeft vuistregels voor het succesvol inzetten van social media, laat aan de hand van best practices zien hoe Nederlandse sites groot zijn geworden en schetst met het Social Media Model een route naar een social mediastrategie. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zie je hoe de passie, betrokkenheid en deskundigheid van het publiek kunnen worden ingezet bij het aanhalen van banden en vergroten van loyaliteit, publieksbereik, productverbetering, innovatie en het verhogen van omzet of verminderen van kosten.

Handboek Communities put uit de eigen praktijk en ervaring van de schrijver, (social) mediaspecialist Erwin Blom, maar ook uit interviews met tientallen experts en vertegenwoordigers van communities. Dit boek laat zien hoe een hobbyproject uitgroeit tot een winstgevende onderneming, hoe een klassieke mediapartij de nieuwe werkelijkheid succesvol omarmt, een gemeente actief aan publieksparticipatie doet en interne kennisdeling bij een groot bedrijf tot kostenvermindering leidt. Handboek Communties is er voor iedereen die communities wil leren kennen, begrijpen en succesvol in wil zetten.

Enkel en alleen informatie op internet zetten is onvoldoende als mediastrategie. Interactie is belangrijker en daarmee ook vorming en gebruik van communities als hyves, twitteren, blogs etc. Dit handboek geeft vuistregels en voorbeelden hoe je deze sociale media kunt inzetten. Het uitgebreide voorwoord leidt de lezer door het veld van de sociale media. Er is sprake van toenemende creativiteit, interactieve communicatie, meer samenwerking en grotere personalisatie. Men bouwt op een open cultuur, op de bereidheid tot delen van informatie, op eigen blijvende betrokkenheid en flexibiliteit. Vervolgens gaat de auteur in op het wie (doelgroep), wat (doel), waarom (behoeften) en hoe (vormen, tools, publiciteit). De auteur geeft tips over de inhoudelijke boodschappen, communitymanagement en eindigt met mogelijke kosten en baten van communities. Het boek is helder geschreven en gestructureerd opgezet, mooi vormgegeven en bevat vele voorbeelden. Bruikbaar voor iedereen die prive of zakelijk met communities bezig is.