Elvin Post - Vals Beeld
Kenmerken
- Conditie
- Zo goed als nieuw
- Levering
- Niet van toepassing
Omschrijving
Vincent Bloom en Elijah Fish hebben zes jaar lang de mondiale kunstwereld voor de gek gehouden door vervalsingen als nieuw ontdekte meesterwerken op de markt te brengen, van grootheden als Picasso, Giacometti, Matisse, Degas en Chagall. Alle grote veilinghuizen trapten erin. Totdat Bloom en Fish door stomme pech de gevangenis in draaiden. Zeven jaar later komen ze vrij. De Boston Red Sox staan op het punt om voor het eerst sinds 86 jaar de World Series te winnen en de stad is in rep en roer. Dan wordt Fish door Bloom benaderd met het voorstel om een grote hoeveelheid schilderijen te roven uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, waaronder Rembrandts Christus in de storm op het meer van Galilea en Vermeers Het concert. Een krankzinnig plan. Of niet? Bij Interpol staan ruim 14.000 gestolen 'grote' kunstwerken geregist reerd. Vol gens The Art Loss Register gaat het onder meer om 47 werken van Degas, 54 van Rodin, 142 van Rembrandt, 355 van Picasso, 271 van MirĂ³ en 250 van Chagall. Schilderijen van Picasso, Giacometti en Matisse en vele anderen werden succesvol vervalst met behulp van spotgoedkope verf, K-Y-gel, koffie, tuinaarde en stofzuigerstof. Deze vervalsingen werden geveild bij vooraanstaande veilinghuizen. In Caracas, Venezuela werd een valse Matisse, Odalisk in rode broek, ontdekt. Het valse schilderij hing lange tijd, minstens twee jaar, in het museum. Bezoekers noch personeel merkten het op. De vervalsing werd pas ontdekt toen iemand in de VS het origineel probeerde te verkopen. Het is zeer waarschijnlijk dat in allerlei musea over de hele wereld valse schilderijen hangen. Elvin Post (1973) werkte na zijn studie lange tijd in New York. Zijn debuut Groene vrijdag werd alom lovend ontvangen en bekroond met de Gouden Strop 2004. De rechten voor ee n Engelstalige verfilming, de Franse vertaalrechten zijn inmiddels verkocht, en er zijn meer dan 8.000 exemplaren van het boek verkocht. Vincent Bloom, handelaar in vervalste kunst, en Elijah Finch, schilder van vervalsingen, hebben er zeven jaar gevangenis op zitten na de kunstwereld zes jaar voor de gek gehouden te hebben met valse Picasso's, Chagalls en andere meesters. Maar dan krijgt Bloom het verzoek van een New Yorkse gangster een beroemde Rembrandt uit een prive-museum te roven. Dit lukt na een grondige voorbereiding vrij eenvoudig en ze nemen ook een aantal andere meesterwerken mee. Terwijl ze op hun geld wachten, wordt de gangster vermoord en moeten ze op een andere manier van het kostbare doek afkomen. De ene verrassing stapelt zich op de andere. De figuren met wie Bloom en Finch te maken hebben, lopen normaal in een hardboiled thriller rond en Bloom en Finch zijn eigenlijk geen partij. Deze tegenstelling, de eigenlijk krankzinnige ondern e ming en de ve rrassende wendingen, maken het een plezier de tweede roman van Post te lezen. Zijn New York en Boston zijn authentiek, zijn plot is goed uitgewerkt en de humor is voldoende onderkoeld om er geen slapstick van te maken. Een knappe thriller dus. Kleine druk.