MarktPlaza

De Vries Lentsch MY "BROMO" (gehele refit)

63x bekeken
5 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Gebruikt
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

1992 - 2008 volledige refit (herbouwd) tot huidige status, boot ligt altijd in waterloods, volledige documentatie + refit facturen aanwezig, in zeer goede staat van onderhoud, ligplaats in botenloods, varen in een echte klassieker welke verkeert in zeer goed staat van onderhoud. De Bromo is in 1932 naar ontwerp van Ir. J. Loeff mede-oprichter van de Waterkampioen gebouwd bij G. de vries Lentsch te Amsterdam in opdracht van de heer C. Bos, die na eerst in het bezit te zijn geweest van een houten kofferbakdekkruiser nu een zelfde type van staal ambieerde. De heer Bos heeft zijn schip naar alle waarschijnlijkheid Bromo genoemd naar de vulkaan op Java waarover zijn oom Jan, die voor Billiton bij de Tinmijnen op Singkep werkte, kleine Cor met rode koontjes liet luisteren naar de verhalen over de in de vulkaan levende godin, die zich rustig hield door kleine kinderen in de vulkaan geworpen te krijgen. In een 25 november 1932 editie van de Yachting World and Motor Boating Journal werd de Bromo reeds beschreven als an attractive steel 42-footer. Het schip had geen hut maar een toentertijd zogenaamde cockpit die met zeilen geheel gesloten kon worden en waar de ramen bij zeer slecht weer werden beschermd door houten luiken. In 1932 werd er uit een kleine fabriek in Potsdam een Selve motor ingebouwd, die in 1953 vervangen werd door een 4 cilinder Kromhout motor, 108GSK-50pk. Deze Kromhout voor welke fabrikant de grootvader van de huidige eigenaresse in 1906 als monteur naar toenmalig Nederlands Indië ging was nog aanwezig in het schip in 1992, maar bleek niet meer betrouwbaar, zodat er een Caterpillar 3340 NA is ingebouwd. In 1953 is het schip op 16 mei uit Nederland vertrokken om een tocht naar Londen te maken alwaar de eigenaar de Kroningsfeesten van Queen Elisabeth II wilde bijwonen. Over deze tocht is in de Waterkampioen een artikel geschreven van de hand van één van de opvarenden. Daarin werd beschreven dat, evenals in het kroonjaar van de Queen in 2012 en ook onder dezelfde slechte weersomstandigheden, de feesten groots werden gevierd met o.a. de nabootsing van de zeeslag tussen de Armada en Sir Francis Drake, aan welke evenementen de toenmalige eigenaar vol verve heeft deelgenomen. In deze periode van de Bromo in Engeland in juni 1953 werd de huidige eigenaresse geboren. In 1992 is de Bromo gestript tot op haar ribben, in de opvolgende jaren in Walsoorden (Zeeuws-Vlaanderen) voorzien van nieuwe huid, in Nieuwerkerk aan den IJssel volledig gestraald en daarna in een tweecomponenten verfsysteem gezet, waarvan de basisdikte 640mu was. De Caterpillar motor is door specialisten in Papendrecht ingebouwd. De motorruimte is volledig voorzien van traanplaten en voortreffelijk geïsoleerd. In Papendrecht werden tevens de voorbereidingen getroffen voor alle elektriciteit ten behoeve van het aggregaat, de omvormer, besturing en moderne apparatuur zoals radar, plotter, GPS, boiler en keukenapparatuur, zoals koelkast en kookplaat. Het 10kVA aggregaat van Lombardini biedt ook ruim voldoende capaciteit voor eventueel te plaatsen wasmachine en/ of magnetron. De betimmering is op meubelmakersniveau door vaardige scheepstimmerlieden in Hardinxveld-Giessendam uitgevoerd. Het resultaat laat zien dat het om maatwerk gaat. De hoge afwerking van prachtig mahoniehouten en ebbenhouten details, de zwaluwstaartverbindingen en het lakwerk geven de uitstraling van gelijksoortige schepen uit de jaren dertig in de vorige eeuw. Het toilet een Baby Blake is in een aparte wasruimte geplaatst en in de punt van het schip is een gescheiden doucheruimte. Uiteraard is het schip voorzien van een vuilwatertank. Het gehele schip heeft een vloer van 200 jaar oud eiken dat in een parquet motief gelegd is en waarin uiteraard de schroeven zijn weggewerkt met houtproppen. Achter is de kapteinshut, met een ruim bemeten bed met twee afzonderlijke matrassen en bijzonder veel bergruimte. De bank in het voorschip kan naar believen worden ingericht tot een tweepersoons slaapplaats. Aan dek springt het prachtige teakdek in het oog en liggen de scheepslijnen afgewerkt met een speciaal detail. De koekoek en het luik op de voorplecht zijn op maat gemaakt naar voorbeeld van de schepen uit de tijd. De elektriciteit benodigd voor de radar is vernuftig weggewerkt in de reling op het dak van de stuurhut. Als de Bromo voorbijvaart en de vlag wappert op de achterplecht kan het niemand ontgaan dat zij met de grootste zorg is gebouwd. Aan de Bromo is een artikel gewijd in het watersportblad De Waterkampioen. Op verzoek sturen wij u deze toe. Bij interesse nodigen wij u graag uit voor een bezichtiging. Voor vragen en/of het maken van een afspraak bent u 7 dagen per week van harte welkom bij Elburg Yachting.
Motorisering: 1 x 100 pk Caterpillar 3304 NA, 4 cylinders, draaiuren ca. 700 uur
Aantal bedden: 2 x vast en 2 te creëren in dinette
Aantal hutten: 1 x
Brandstoftank(s): Ca. 2 x 340 Liter
Watertank(s): Ca. 1000 Liter in vier met elkaar verbonden compartimenten
Slaapplaats(en): 2 x vast en 2 te creëren in dinette
Stuurstand(en): Binnen en buiten Kobelt besturing
Materiaal opbouw: Mahonie r.v.s.
Materiaal dek: Staal, teak
Davits: 1 x aanwezig
Ankerlier: 1 x
Raamframes: 19 patrijspoorten koper, stuurhut hout met slagvast glas
Interieur: Massieve mahonie betimmering
Dinette: 1 x
Klik op onderstaande link voor alle specificaties van deze boot.
Extra gegevens:
Merk: De Vries Lentsch MY "BROMO" (gehele refit)
Bouwjaar: 1932
Ligplaats: Elburg Yachting
Lengte: 12.8 meter
Breedte: 2.74 meter
Diepgang: 1.04 meter
Conditie: Gebruikt
Opties:
Rompmateriaal: Staal
Rompvorm: Rondspant
Aantal slaapplaatsen: 2
Boegschroef: aanwezig
Kooktoestel: aanwezig
Koelkast: aanwezig
Verwarming: aanwezig
Marifoon: aanwezig
GPS: aanwezig
Radar: aanwezig
Acculader: aanwezig
Omvormer: aanwezig
Vuilwatertank: aanwezig