Merk: BMW
Model: R 80 G/S Paris-Dakar '86
Type: moto
Bouwjaar: 1986
KM: 82 km
Cilinderinhoud: 797
Versnellingen: manueel
Stuur: links gestuurd
Motor en Techniek
De R 80 G/S werd aangedreven door een langsgeplaatste tweecilinderboxermotor, afgeleid van de R 80/7, maar met enkele verbeteringen. Zo waren de cilinderwanden voorzien van Galnikal-coating (vergelijkbaar met Nikasil), en was er voor het eerst elektronische ontsteking toegepast. Om gewicht te besparen, werd de motor standaard geleverd met een kickstarter en een kleine accu, met een optionele grotere accu bij de startmotorversie.
Aandrijving
De motor was uitgerust met een vijfversnellingsbak, een enkelvoudige droge plaatkoppeling, en cardanaandrijving. De overbrengingsverhouding was korter, afkomstig van de R 60/7, wat de motor meer trekkracht in het terrein gaf.
Rijwielgedeelte
De R 80 G/S was uitgerust met gespaakte wielen, een telescoopvork met 200 mm veerweg, en een beschermplaat onder het carter. Het hogere voorspatbord en de lichte constructie maakten hem geschikt voor offroad-omstandigheden. In 1984 bracht BMW de speciale "Dakar"-uitvoering uit, geïnspireerd door de overwinning van Gaston Rahier in de Dakar-rally. Deze versie had een grotere 32-liter tank, een eenpersoonszadel, een bagagerek, en Paris-Dakar-bestickering.
Productie en Erfenis
Van 1980 tot 1987 werden 21.864 exemplaren van de R 80 G/S geproduceerd. Zijn succes leidde tot twee opvolgers: de R 80 GS en de lichtere R 65 GS, ontwikkeld voor militaire toepassingen.
Deze G/S Paris Dakar
Deze BMW R 80 G/S ziet eruit alsof hij gisteren de fabriek heeft verlaten. Met slechts 80 kilometer op de teller (80 km totaal) verkeert deze motorfiets, ondanks zijn leeftijd van meer dan 30 jaar, nog altijd in fabrieksnieuwe staat.
Oldtimerfarm:
Oldtimerfarm is gespecialiseerd in verkoop in opdracht van oldtimers en collectiewagens en we zijn fier u deze wagen te mogen aanbieden.
Centraal gelegen, in België, te 9880 Aalter, Lobulckstraat 9, op 1 uur van Frankrijk, 1,5 uur van Nederland en 2,5 uur van Duitsland, kunt u deze wagen bewonderen tesamen met de +300 andere collectiewagens die we aanbieden. Onze jarenlange expertise staat ter beschikking van wie in vertrouwen en degelijk geadviseerd zowel een wagen wenst te verkopen als aan te kopen.
Wij verkopen in consignatie en geven – in alle transparantie – advies aangepast aan uw wensen, ervaring en kennisniveau. Inspectie op de brug en testrit zijn hierbij vanzelfsprekend en kosteloos. Prijzen zijn alles inbegrepen, meestal BTW niet-aftrekbaar, vrij van import- of andere belastingen binnen de Europese Unie. Wij kunnen, indien gewenst, voorzien in Belgische, Franse of Nederlandse technische keuring. Levering (wereldwijd), stalling, onderhoud en herstelling behoren tot onze core-business.
Op onze website vindt u per wagen een zeer uitgebreide fotoreportage (+100 foto’s). Voor een uitgebreidere beschrijving, een gedegen advies en met al uw vragen kunt u uiteraard telefonisch, via e-mail of mits een bezoek bij ons terecht.
Oldtimerfarm is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u (zonder afspraak). Op zondag zijn we gesloten en op maandag enkel op afspraak te bezoeken. We kijken er naar uit u te mogen verwelkomen!
Informatie en prijzen onder voorbehoud van wijzigingen en/of drukfouten. Meer info over onze privacy, GDPR en cookie policy: https://www.oldtimerfarm.be/privacy_policy_oldtimerfarm.pdf
Contacteer ons:
Xavier: 0032 472 40 1338 (NL, FR, DE, EN, IT) info@oldtimerfarm.be
Olivier: 0032 473 11 7300 (NL, FR, DE, EN) olivier@oldtimerfarm.be
Oldtimerfarm uit Aalter verkoopt ook graag uw oldtimer of collectiewagen in opdracht. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Xavier of Olivier.
Volgende afspraken op beurzen:
· 04/04/2025 Afterwork @ Oldtimerfarm
· 01-04/05/2025 Ferrari Legends at OTF
· 04/05/2025 Oldtimers and coffee + Ferrari Legends at OTF
· 06/06/2025 Afterwork @ Oldtimerfarm
· 06/07/2025 Oldtimers and coffee
· 01/08/2025 Afterwork @ Oldtimerfarm
· 30-31/08/2025 Opendeur Weekend