Referentie: CH0192
Merk: BMW
Model: 335 Cabriolet by Autenrieth '39
Type: cabrio
Bouwjaar: 1939
KM: 5827 km
Cilinderinhoud: 3485
Versnellingen: manueel
Stuur: links gestuurd
- De meest luxueuze auto gebouwd door BMW voor de Tweede Wereldoorlog als een Autobahnkurier (zoals de MB 320A en de 540K), was gereserveerd voor de machtigste mensen in Duitsland en werd voornamelijk gebruikt door ministeries in Berlijn in de vroege jaren. In 1945, met de overhaaste verplaatsing van ambtenaren naar Pilsen aan het einde van de oorlog, bleven de auto's vaak in het gebied van Bohemen (Tsjechië)
- Sinds 1970 in het bezit van dezelfde familie. Heeft een volledige Europese registratie
- Onderwerp van een complete en professionele restauratie
- Uiterst zeldzame kans om er een te verwerven
- 90pk, 3,5 liter motor en heeft een kruissnelheid van 136 km/u
- Totale productie van 412 auto's geproduceerd, inclusief ongeveer 60 cabriolets, er wordt geschat dat er nog 15-17 auto's over zijn, waarvan 2 te vinden zijn bij Oldtimerfarm!!
Beschrijving van het model
De opkomst van het Beierse bedrijf op de automarkt begon aan momentum te winnen, met name met het opmerkelijke succes van de 328 roadster in talloze races, overwinning na overwinning behalend. Tegen 1937 had het een indrukwekkende 100 overwinningen behaald, inclusief de prestigieuze Britse RAC Tourist Trophy. Ondertussen had het model 326 al zijn eigen trouwe klantenbasis verzameld.
Kort na de introductie van de 326, verschoof de aandacht naar de elegante 327 coupé- en cabrioletmodellen, bewonderd om hun luxe, prestaties en comfort. Hoewel de 326, met zijn vier deuren, comfort bood, leverde zijn 2,0-liter motor niet helemaal de gewenste prestaties. Dit erkennend, maakte BMW een gedurfde sprong naar het luxesegment, door te kiezen voor een grotere motor en verhoogd comfort. Het prototype van de 335 maakte zijn debuut op de London Motor Show in 1938, aanvankelijk gebrandmerkt onder de naam Frazer Nash voor dit doel.
BMW had nauwe banden onderhouden met Engeland sinds het zich in de markt voor kleine auto's had gevestigd met een versie van de Engelse Austin 7. Frazer Nash was sinds 1934 de Engelse importeur van BMW, en na de oorlog werkte BMW's hoofdontwerper Fritz Fiedler, die een cruciale rol speelde in het ontwerp en de ontwikkeling van de 335, enkele jaren samen met het opvolgerbedrijf van Frazer Nash in Londen. De productieversie, geïntroduceerd op de Duitse markt als de BMW 335 in 1939, was 23 cm (9 inch) langer dan de 326, noodzakelijk vanwege de grotere 3,5-liter motor. Met een grille aan de voorkant met een schuin en gebogen ontwerp dat doet denken aan de 327, had de 335 een grotere gestalte.
Terwijl de 327 beschikbaar was als een coupé en tweedeurs cabriolet, werd de 335 aangeboden als een vierdeurs sedan, als een coupé, als een tweedeurs cabriolet en er werden twee gebouwd als een vierdeurs cabriolet. Deze carrosserieën werden gebouwd door Authenrieth, het beroemde carrosseriebedrijf in Darmstadt, Duitsland, dat bestond van 1921 tot 1964. Binnenin de cabine waren de echo's van de 326 en 327 duidelijk, met vierkante wijzerplaten voor de snelheidsmeter, brandstofniveau en koelvloeistoftemperatuur, samen met een elegante klok gepositioneerd voor de voorpassagier. De langere wielbasis, verbeterde vering en remmen droegen bij aan een comfortabelere rit in vergelijking met de 326, terwijl de 3,5-liter, 90 pk motor met verhoogd koppel het gewenste prestatieniveau leverde. Er werden iets meer dan 400 eenheden geproduceerd, waarvan 233 vierdeurs sedans waren
Oldtimerfarm:
Oldtimerfarm is gespecialiseerd in verkoop in opdracht van oldtimers en collectiewagens en we zijn fier u deze wagen te mogen aanbieden.
Centraal gelegen, in België, te 9880 Aalter, Lobulckstraat 9, op 1 uur van Frankrijk, 1,5 uur van Nederland en 2,5 uur van Duitsland, kunt u deze wagen bewonderen tesamen met de +300 andere collectiewagens die we aanbieden. Onze jarenlange expertise staat ter beschikking van wie in vertrouwen en degelijk geadviseerd zowel een wagen wenst te verkopen als aan te kopen.
Wij verkopen in consignatie en geven – in alle transparantie – advies aangepast aan uw wensen, ervaring en kennisniveau. Inspectie op de brug en testrit zijn hierbij vanzelfsprekend en kosteloos. Prijzen zijn alles inbegrepen, meestal BTW niet-aftrekbaar, vrij van import- of andere belastingen binnen de Europese Unie. Wij kunnen, indien gewenst, voorzien in Belgische, Franse of Nederlandse technische keuring. Levering (wereldwijd), stalling, onderhoud en herstelling behoren tot onze core-business.
Op onze website vindt u per wagen een zeer uitgebreide fotoreportage (+100 foto’s). Voor een uitgebreidere beschrijving, een gedegen advies en met al uw vragen kunt u uiteraard telefonisch, via e-mail of mits een bezoek bij ons terecht.
Oldtimerfarm is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u (zonder afspraak). Op zondag zijn we gesloten en op maandag enkel op afspraak te bezoeken. We kijken er naar uit u te mogen verwelkomen!
Informatie en prijzen onder voorbehoud van wijzigingen en/of drukfouten. Meer info over onze privacy, GDPR en cookie policy: https://www.oldtimerfarm.be/privacy_policy_oldtimerfarm.pdf
Contacteer ons:
Xavier: 0032 472 40 1338 (NL, FR, DE, EN, IT) info@oldtimerfarm.be
Olivier: 0032 473 11 7300 (NL, FR, DE, EN) olivier@oldtimerfarm.be
Oldtimerfarm uit Aalter verkoopt ook graag uw oldtimer of collectiewagen in opdracht. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Xavier of Olivier.
Volgende afspraken op beurzen:
· 18/12/2025 After Work Christmas Drink
· 15-18/01/2026 BEURS Interclassics Maastricht
.