JEZUS: Nalatenschap van het Christendom - H.M. Kuitert

Bewaar
  • Aantal keer bekeken 22x bekeken
  • Datum geplaatst 1 maand geleden geplaatst

Kenmerken


Levering
Ophalen of verzenden
Staat van het product
Zo goed als nieuw
Type advertentie
Aangeboden
Type prijs
Vraagprijs

Omschrijving

JEZUS: Nalatenschap van het Christendom
Schets voor een christologie
door H.M. Kuitert

Sinds twee eeuwen halen geleerden telkens weer een échte Jezus onder het stof van de overlevering vandaan, en het einde is nog niet in zicht. Het laat de eenvoudige toeschouwer verbijsterd achter: hij voelt zich in een doolhof van Jezusbeelden en kan de weg niet meer vinden.
Dit boek doet er wat aan. Niet door de zoveelste echte Jezus te leveren, ook niet door te vertellen hoe je weer uit de doolhof komt, maar door te verduidelijken hoe die in elkaar zit. Daar is theologie voor. Ze schrijft niet voor, maar verheldert.

Wat hebben ze met Jezus gedaan door de eeuwen heen?
Die vraag is de as waarop de auteur de Jezusbeelden uitzet. Christologie als een soort receptiegeschiedenis van de evangeliën dus. Te beginnen bij de Oude Kerk, die Jezus het liefst als een Tweede God zag, maar er later twee naturen verenigd in een persoon voor in de plaats stelde: de kerkelijke Christus.
Door de Verlichting werd deze kerkelijke Christus afgelost door de historische Jezus en vandaag door een Jezus 'van betekenis' (als makelij gedacht). leder maakt er het zijne van, dat is Jezus als nalatenschap van het christendom. Kan dat?

De auteur hangt die vraag op aan het onderscheid tussen abstracte en figuratieve kunst. Abstracte kunst is niet gebonden, de schilder zet hier een hoekje groen neer, daar een veegje geel, net zo lang tot hij een mooi geheel heeft geschapen. Een figuratieve schilder heeft een onderwerp dat dwingt en moet terugkomen in zijn schilderij; daar is het figuratieve kunst voor. Zo kan een Jezusbeeld niet zonder terugkeer van Jezus van Nazareth daarin.

Het enige wat over hem vaststaat is dat hij de joodse religie aanhing (Jezus was niet de eerste christen). Waarin zijn christenen dan anders dan joden? Niet in hun ontwerp van God, maar in de reikwijdte daarvan: via Jezus staat God ook voor niet-joden open. Dat ziet de christenheid als de wereldhistorische gebeurtenis van Jezus. In de versie van Paulus: God was in Christus doende de wereld met Zichzelf te verzoenen. De vroomheid boog dat om tot Jezus als God-op-aarde, twee keer God dus.
Kuitert pleit ervoor daarvan af te stappen en Jezus niet als concurrent van God te vereren, en de christologie een toontje lager in te zetten. Er is dus een weg uit de doolhof, als je eenmaal weet hoe hij in elkaar zit. Zonder gevolgen voor de kerk, voor de cultuur, voor Europa, blijft dat niet. Maar met Jezus als priester en als wegwijzer naar een niet door etnische tegenstellingen bepaalde, multiculturele samenleving, komt Europa volgens Kuitert een heel eind.

Uitgave: Ten Have, 
Paperback, 320 pagina's
In goede staat


Reageer op deze advertentie

Je moet ingelogd zijn om te reageren op een advertentie.